تقویت زبان فارسی در فضای مجازی با شروع به کار دامنه ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به لزوم افزایش سهم خط و زبان فارسی در فضای مجازی برای افق ۱۴۰۴، اظهار داشت: راه اندازی دامنه اینترنتی «نقطه ایران» برای توسعه شبکه ملی اطلاعات مؤثر است و شکاف دیجیتال بین افرادی که توانایی استفاده از زبان انگلیسی در فضای مجازی نداشته باشند را می کاهد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، مراسم افتتاح رسمی دامنه اینترنتی «نقطه ایران» بامداد امروز در پژوهشگاه دانش های بنیادی به صورت آنلاین اجرا شد. محمدجواد آذری جهرمی، در این زمینه اظهار نمود: ما پیشنهاد بسیار مدون و خوبی که ثمره بیش از شش سال کار تحقیقاتی و تجربی روی توسعه شبکه ملی اطلاعات بود را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه دادیم و مرکز ملی فضای مجازی هم در جلسات مفصلی با حضور همه صاحب نظران و متخصصان این سند را تبدیل به سندی تحت عنوان «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» کرد و آنرا در شورا به تصویب رساند.
وی با اعلان اینکه در این سند بر افزایش سهم خط و زبان فارسی در فضای مجازی برای افق ۱۴۰۴ تاکید گردیده است، اضافه کرد: راه اندازی دامنه اینترنتی «نقطه ایران» برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و رسیدن به اهداف این سند، مؤثر خواهد بود. با شروع به کار این دامنه ایرانی شکاف دیجیتال بین افرادی که توانایی استفاده از زبان انگلیسی در فضای مجازی نداشته باشند را می کاهد. ضمن اینکه بهره برداری از فضای مجازی را برای فارسی زبانان در سراسر دنیا تسهیل می کند.

ثبت دامنه فارسی برای کسب وکارها سریع تر از سازمان های دولتی فراهم شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سابقه پژوهشگاه دانش های بنیادی در ورود اینترنت به ایران و نیز نامگذاری دامنه های اینترنتی همچون دات آی آر (.ir) اظهار داشت: با توجه به این که مطابق با سند طرح کلان شبکه ملی اطلاعات، توسعه خط و زبان فارسی تا سال ۱۴۰۴ بعنوان یکی از اهداف راهبردی در نظر گرفته شده و دامنه فارسی ایران تأثیر زیادی در تحقق این هدف دارد، پیشنهاد می شود که امکان ثبت دامنه فارسی برای استارت آپ ها و کسب وکارها سریع تر از سازمان های دولتی فراهم گردد.
آذری جهرمی با اعلان اینکه استفاده از نام دامنه های فارسی در دستگاه های اجرائی و حاکمیتی مستلزم زمان و بروکراسی است، اظهار داشت: ترویج استفاده از این نام دامنه و فارسی سازی فضای مجازی بوسیله استارت آپ ها و کسب وکارهای بخش خصوصی سریع تر اتفاق می افتد و راهبرد بهتری خواهد بود. ترویج این فعالیت برای این گروه و ایجاد تسهیلات ویژه برای آنها دراین زمینه در جااندازی و کاربرد بیشتر نام دامنه ایران و فارسی سازی بیشتر فضای مجازی حتما می تواند راهبرد خوبی باشد.
وی با اعلان اینکه انتظار سرویس دهی بهتری از سمت پژوهشگاه به شرکتها احساس می شود، اضافه کرد: شرکتها انتظار دارند پژوهشگاه تسهیلات ویژه و منطبق بر دستورالعمل های شفاف را در اختیار آنها بگذارد. به نوع پاسخ گویی از سمت پژوهشگاه به شرکتها هم انتقادهایی وارد می شود که انتظار می رود این پاسخگویی به روزتر و دقیق تر و فوری تر شود و ما حاضر به کمک و پشتیبانی دراین زمینه هستیم.

نگاه حکمرانی آمریکایی در ساختار آیکان مورد قبول ما نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به رشد دو برابری سهم زبان فارسی در محیط اینترنت طی دو سال اخیر، بیان کرد: به مدیریت سازمان آیکان در تخصیص نام دامنه های اینترنتی به کشورها، انتقاد وارد است و نگاه حکمرانی آمریکایی در ساختار آیکان مورد قبول ما نیست. بدین جهت باتوجه به شرایط موجود، بنظر می رسد فعالیت بیشتر بخش خصوصی در تعاملات با آیکان بتواند حضور کشور ما را در این سازمان تقویت کند و در این بی نظمی جهانی بتوانیم با دامنه های ایرانی از حقوقمان دفاع نماییم.
جهرمی افزود: وزارت ارتباطات امروز درخواست خودرا برای ستاندن دامنه «. ایران» برای همه وب سایت های وزارت ارتباطات، شرکتها و سازمان های زیرمجموعه و پژوهشگاهایی خود ثبت می کند. تلاش می نماییم بعنوان نخستین مشتری به این سیستم بپیوندیم و استفاده از آنرا اعلام عمومی نماییم.
وی درباره آخرین وضعیت شبکه علمی کشور، اظهار نمود: این شبکه با هدف اشتراک گذاری منابع علمی و دانشگاهی تعریف شد اما به اهداف مدنظر نرسید. وزارت ارتباطات بخشنامه ای در مورد ایجاد شبکه های اختصاصی بر بستر شبکه ملی اطلاعات تعریف کرده و به مرکز ملی فضای مجازی برای تأیید ارسال کرده است. در صورتیکه این بخشنامه به تأیید برسد، شبکه علمی کشور با تعریف جدید، بازآفرینی شده و ماموریت ها و خدمات آن برای ایجاد ظرفیت های پردازشی و دیتامارت های خاص بازبینی می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همین طور با اعلان اینکه سوپرکامپیوتر سیمرغ اسفندماه به مرحله بهره برداری می رسد، اظهار داشت: وزارت ارتباطات در حوزه کوانتوم محاسباتی نیز ورود کرده و با تلاش پژوهشگران کشور به زودی ایران به این دانش دست می یابد.

کاهش شکاف دیجیتالی در فضای مجازی کشور
سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور- نیز در این مراسم اظهار نمود: شروع فعالیت دامنه نقطه ایران گام مهمی به سمت تقویت استفاده از زبان فارسی در فضای مجازی در امتداد اهداف شبکه ملی اطلاعات در کشور بود که موجب کاهش شکاف دیجیتالی میان افراد بزرگسال و خردسال که به زبان انگلیسی مسلط نیستند خواهد شد تا این افراد نیز بتوانند از فواید فضای مجازی بهره مند شوند.
وی ادامه داد: زبان هر ملت در شکل دهی فضای ذهنی هر ملت نقش اساسی دارد و فضای فیزیکی نیز برآمده از فضای ذهنی شکل می گیرد. پس حتی الامکان باید نسبت به فارسی سازی فضای مجازی کشور اقدام گردد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به اینکه با شروع به کار این پروژه شاهد به کار گیری زبان فارسی در این فضا در زبان های پیشرفته برنامه نویسی خواهیم بود، اشاره کرد: مرکز ملی فضای مجازی برای تسریع در تنظیم گری اختصاص دامنه و نظارت بر مقررات ثبت نام آن در کشور پیش نویسی تهیه کرده و جهت بررسی به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ارسال شده که بعد از آن این پیش نویس به پژوهشگاه دانش های بنیادی ارسال خواهد شد.
فیروزآبادی اظهار داشت: پیشنهاد می شود با تشکیل کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی بر طبق موضوعات مطروحه در تنظیم دستورالعمل نحوه اختصاص نام دامنه از نظرات وزارتخانه های دیگر همچون وزارتخانه صمت به سبب اهمیت کارهای اقتصادی در این فضا و وزراتخانه های فرهنگی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش دعوت شود تا شاهد سندی با کمترین نقصها باشیم. مرکز ملی فضای مجازی در امتداد موفقیت این پروژه با تمام ظرفیت و توان همکاری خواهدنمود.