دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات: تمام بنادر کشور به سامانه جامع تجارت متصل شدند

به گزارش خط رند ۹۱۲ دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور، به بررسی آخرین وضعیت شکل گیری دولت الکترونیک و تحقق سامانه جامع تجارت پرداخت و عملکرد دستگاههای مختلف را در این مورد مورد نقد و بررسی قرار داد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، رضا باقری اصل در یک برنامه تلویزیونی ضمن اشاره به وعده رئیس سازمان تأمین اجتماعی در خصوص الکترونیکی کردن ۳۰ خدمت پرکاربرد خود بیان نمود: برپایه فشارهایی که هیئت وزیران بر تأمین اجتماعی داشت، رئیس محترم سازمان تأمین اجتماعی وعده داد تا آخر بهمن ماه ۳۰ خدمت پرکاربرد تأمین اجتماعی را الکترونیکی کنند.

وی افزود هم اکنون ۲۲ خدمت به آن حد رسیده است که می تواند در کارگزاری ها عرضه نشود، همینطور یک خدمت خیلی مهم شکل گرفته که دفترچه بیمه ها بر مبنای آن دیگر قرار نیست چاپ شود و بطور قطع نسخه های الکترونیکی را تا دوهفته پیش رو خواهیم داشت.

این مقام مسئول افزود: تأمین اجتماعی سه دسته خدمت دارد که حوزه های سلامت را حدودا با همکاری بیمه سلامت و وزارت بهداشت توانستند الکترونیکی کنند اما در حوزه هایی که در ارتباط با کارفرمایی است یک مقدار با چالش روبه ور هستیم.

او اظهار داشت: یک سری خدمت است در حوزه کارفرمایی، مثل آن جایی که یک نفر می خواهد برود کارهای تأمین اجتماعی، حقوق بازنشستگی و.. را انجام دهد که یک قسمت آن هم به وزارت کار ربط پیدا می کند.
باقری اصل خاطرنشان کرد: آن قسمت که در ارتباط با وزارت کار می شود انجام شده است اما آن قسمت هایی که مجبور بودند به کارگزاری ها و شعب تأمین اجتماعی رجوع کنند هنوز حل نشده است.

وی اظهار داشت: در زمینه دولت الکترونیک یک اتفاق مهمی که اخیرا رخ داده و بیشتر کنکوریها با آن درگیر بودن این است که سالهای گذشته اینطور بود که کنکوری ها باید اول به یکی از دفاتر خدمات دولت می رفتند و مدرک تحصیلی خویش را استعلام می گرفتند اما دوستانی که سال جاری ثبت نام کردند کاملا به صورت الکترونیکی انجام دادند.

باقری اصل در ارتباط با بیمه تکمیلی اظهار داشت: یک دستورالعمل را بیمه تکمیلی درحال ابلاغ کردن است که مقرر است ۲۰ اسفندماه ابلاغ شود و بیمه تکمیلی هم به چرخه الکترونیکی شدن اضافه شود.

وی در ارتباط با رتبه بندی دستگاه ها اظهار داشت: ما دو گزارش مستقل در حوزه دولت الکترونیک منتشر کردیم که یکی در حوزه شفافیت بوده و دیگری در حوزه خدمات.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حوزه شفافیت ما بر مبنای ۱۲ شاخص دستگاه ها را رتبه بندی کردیم که در آن وزارت رفاه، وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت راه رتبه های اول هستند، این ۱۲ شاخص عبارت اند از انتشار هزینه کرد شش ماهه، معاملات، دارایی های غیرمنقول، اموال امانی، آمار و اطلاعات عملکرد، قوانین و مقررات و مجوزهایی که صادر کرده اند و…، الیته اینها فقط دستگاههای دولتی بودند، ریز اطلاعات ۱۵۷ دستگاه را تا عید منتشر خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: در ارتباط با بحث پیشرفت های خدمات دستگاه ها، وزارت رفاه باز هم اول است، وزارت ورزش و جوانان دوم و وزارت ارتباطات سوم، در آخر جدول هم وزارت راه، وزارت کشور، وزارت دادگستری، وزارت نفت، وزارت امور خارجه و وزارت آموزش و پرورش قرار دارند.

آیا بانک ها هنوز مدارک هویتی دریافت می کنند؟
باقری اصل در این رابطه اظهار داشت: جاهایی که سرویس را خود بانک مرکزی عرضه می دهد خوب پیشرفت کرده اند، دوبار ابلاغیه آقای رئیس جمهور، دو مصوبه شورایعالی اداری، یک مرتبه ابلاغیه شورای اجرایی فناوری اطلاعات ابلاغ کردند که بانک ها حق گرفتن کپی و مستندات کاغذی را ندارند اما هنوز این اتفاق در بسیاری از بانک ها رخ نداده است.

وی ادامه داد: بانکهای ایران زمین و رسالت تمام خدمات خویش را به صورت برخط انجام می دهند و هیچ مدارکی را نمی گیرند اما بقیه بانک ها هنوز از مردم مستندات می گیرند.

باقری اصل به رفتار سلیقه ای بانک ها در این یاد شده کرد و اظهار داشت: در یک شعبه امکان دارد برای مثلا وام کپی مدارک فرد و حتی خانواده او را بگیرند و در شعبه ای دیگر فقط مدارک فرد را بگیرند و بانک هایی هم هستند که هیچ مدارکی را نمی گیرند و کاملا الکترونیکی انجام می دهند، پس سرویسهای الکترونیکی وجود دارد اما برخی بانک ها استفاده نمی کنند.

دبیرشورای اجرایی فناوری اطلاعات در زمینه امور مالیاتی اظهار داشت: در سازمان امور مالیاتی یک پنجره خدمات خیلی خوب راه افتاده است، همینطور بحث مالیات بر نقل و انتقال مسکن خیلی خوب راه اندازی شده اما آن جایی که به بحث ارث، املاک تجاری و اجاره مربوط می شود هنوز خیلی کار داریم.

باقری اصل در ادامه اشاره به فرایند صدور گذرنامه کرد و اظهار داشت: کل فرایند آن به صورت کامل الکترونیکی شده است و فقط یک مرحله احراز هویت لازم است که رجوع شود، یعنی تمام کاغذها و مدارک جمع شده است.

به قول او ۳۱ شهریورماه ۹۹ آخرین مهلتی بود که دستگاه هایی که موظف به راه اندازی سامانه جامع تجارت بودند تکالیفشان را انجام دهند، حدودا مهرماه ما یک گزارش به رئیس جمهور محترم عرضه دادیم که منجر به یک جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات شد، قرار شد ۱۱/۱۱ یک سری از تکالیف دیگر صورت گیرد که درحال حاضر در بحث اتصال بنادر به سامانه جامع انبارها در هفته گذشته دو بندر به صورت آزمایشی متصل شدند طبق آخرین خبری که به بنده رسیده امروز کل بنادر به این سامانه متصل شده اند.

باقری اصل در آخر اشاره ای به فرآیندهای خرید خودرو کرد و اظهار داشت: در حوزه ارتباطات بین بیمه و ثبت اسناد رسمی و ناجا مقداری ناهماهنگی در تبادل اطلاعات وجود دارد، الیته تا جایی که بنده اطلاع دارم بحث شماره گذاری ها اینترنتی شده است.

منبع: