سرنوشت کاهش تعرفه اینترنت سال آینده مشخص می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی تعرفه زیرساخت برای اپراتورها، اظهار داشت که تاثیر این تغییرات بر تعرفه نهایی مشترکان را برمبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال آینده می بینیم.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی امروز در حاشیه سومین رویداد «هفته ایران دیجیتال» و ششمین «نمایشگاه اینترنت اشیا ایران» در پاسخ به سوال ایسنا درباره احتمال کاهش قیمت اینترنت با افزایش رشد ترافیک، با اعلان اینکه ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه زیرساخت را کاهش دادیم، اظهار نمود: در ارتباط با اینکه تعرفه نهایی مشترکان چه تغییری می کند، برمبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال آینده تاثیرش را می بینیم، اما گام اول که کاهش ۳۰ درصدی تعرفه زیرساخت بوده، انجام شده است.
وی با اشاره به عدم محاسبه تعرفه نیم بها برای تعرفه داخلی توسط اپراتورها و اعتراض ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) نسبت به این مساله و راه اندازی سایتی برای ثبت شکایت کاربران درباره ترافیک اینترنت بیان کرد: نیازی به گزارش ساترا نیست و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات این مساله را بررسی می کند و اصلا ساترا یک سازمان قانونی برای این کار نیست.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره روند تبدیل ADSL به VDSL و وعده واگذاری پنج میلیون پورت تا آخر سال بیان کرد: مخابرات ایران این پروسه را متوقف کرده و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات این مساله را پیگیری می کند، مصوبه ای را برای طرح در کمیسیون تنظیم می کنند که بابت عدم اجرای مصوبه بیت استریم، جرایم سنگینی برای مخابرات داشته باشد.
در توسعه کاربردهای جدید فناوری اطلاعات تاخیر داریم
آذری جهرمی همین طور در سخنرانی خود در رویداد «هفته ایران دیجیتال» با اعلان اینکه گسترش زیرساخت های فناوری اطلاعات در ایران بنا بر گواهی های ITU در سه دوره متوالی بالاترین نرخ رشد را به خود مختص کرده است، اضافه کرد: اما توسعه کاربردهای جدید فناوری اطلاعات با تاخیر صورت می پذیرد. قسمتی از این تاخیر منطقی و بخش دیگر مقاومت در مقابل تغییر است و شیوه های سنتی در مدیریت همچنان وجود دارد. در صورتیکه با کاربردهای جدید فناوری اطلاعات، تحول جدی در مدیریت صورت می گیرد. هر جا مسائل، وابسته به بخش خصوصی باشد کار با سرعت بیشتری پیش می رود اما زمانی که کارها در دست دولت و نهادهای عمومی قرار می گیرد، سرعت کمتر است.
وی با اعلان اینکه همیشه در دستگاه های دولتی در مقابل تغییر مقاومت وجود دارد، اظهار نمود: البته این مساله منحصر به ایران نیست و یک مساله جهانی است و آنرا بعنوان انتقاد مطرح نمی کنم، اما اعتقاد دارم کاربردهای جدید باید در داخل کشور به کسب وکار تبدیل شوند. در نمایشگاه امروز شاهدیم که کسب وکارهای در رابطه با حوزه فناوری اطلاعات در کاربردهای اقتصاد دیجیتال شکل گرفته است. شرکت های مختلفی در حوزه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی کار کردند و بازاری به دست آوردند، مواردی که سه سال پیش در حد ایده بود و امروز به کسب وکار تبدیل گشته است که در راه رشد قرار دارند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه مرحله بعدی، سیاست گذاری است، اظهار داشت: تبدیل شدن به حوزه کاربردهای اقتصاد دیجیتال، چند حوزه را هدف گذاری کردیم. یکی مدیریت هوشمند شهری بود که شهرداری تهران و مشهد زیرساخت های خوبی را پیش بردند و اگر شرکتها امروز کسب وکاری دارند، در حوزه مدیریت هوشمند شهری عمده فعالیت ها در تهران، مشهد و کیش است. این موارد باید توسعه پیدا کند و کلان شهرهای دیگری هم پروژه شهر هوشمند خودرا پیش ببرند. ما با شهرداری های تهران، مشهد و کیش تفاهم نامه هایی داشتیم که برمبنای آن کسب وکارهایی هم شکل گرفته است.
آذری جهرمی با اشاره به کاربرد فناوری اطلاعات در حوزه کشاورزی بیان کرد: در حوزه کشاورزی تفاهم نامه ای دو سال قبل با وزیر کشاورزی امضا کردیم که به کارگیری فناوری اطلاعات را در حوزه کشاوزی تسهیل نماییم اما این پروژه پیش نرفت، با وجود اینکه پایلوت های خوبی اجرا شده اما باتوجه به چالش های تحریم و درگیری مدیران برای تامین کالا جزو سیاست ها و برنامه های اساسی وزارت جهاد کشاورزی نبوده است و باید پیگیری بیشتری شود.
ایجاد کمیسیون تنظیم مقررات سلامت دیجیتال
وی درباره سلامت الکترونیک نیز توضیح داد: سلامت الکترونیک از موضوعاتی بود که ما برای آن تفاهم نامه هایی امضا کردیم، بخش هایی برای پیاده سازی سلامت الکترونیک کار پیش رفته اما در حوزه سلامت دیجیتال خوب پیش نرفتیم. شاید انحصارگری بخش سلامت ما اجازه ورد استارت آپ ها را به این حوزه نمی دهد. با توجه به این در جلسه ای که وزیر بهداشت داشتیم، تفاهم شده که شبیه به کمیسیونی که ما در حوزه تنظیم مقررات و ارتباطات داریم، نهاد تنظیم مقررات سلامت دیجیتال در کشور به ریاست وزیر بهداشت و عضویت تعدادی از دستگاهها و بخش خصوصی ایجاد شود که به توسعه این حوزه در امتداد سیاست گذاری کمک می نماید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آذری جهرمی با اشاره به تفاهم نامه ای در حوزه نیرو جهت راه اندازی سیستم های اندازه گیری جریان (میترینگ) بیان کرد: میترینگ دیجیتال در کشور باتوجه به هزینه انرژی در کشور اقتصادی نیست و شاید بنا بر این وزارت نیرو پیگیر آن نیست که اینترنت اشیا را در عرضه اندازه گیری های دیجیتال اجرائی کند، البته جزو برنامه های آنها هست اما عملیاتی نشده است و ما باید پیگیری نماییم که در این عرصه به نتیجه برسیم.
آذری جهرمی با تاکید بر رشد کاربردهای دیجیتال در کشور بیان کرد: این رشد جایی است که اقتصاد ما می تواند رشد کند، جایی که فاصله ما با ۶.۵ درصد سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی در مقایسه با استاندارد کشورهای دیگر که حدود ۱۶ درصد است، فاصله داریم. این ۱۰ درصد فاصله، یعنی بازار بزرگی که پیش روی صنعت دیجیتال کشور قرار دارد و می تواند رشد پیدا کند. ظاهرش یک فاصله عقب ماندگی است، اما باطن آن فرصت بی نظیر برای اشتغال و افزایش راندمان و حکمرانی مناسب در این حوزه می باشد.
به خصوصی سازی مخابرات ایراداتی وارد است
ایشان سپس با اشاره به نسل پنجم ارتباطات، اظهار نمود: با تمام مشکلاتی که وجود دارد ما نمی توانیم کوشش های شرکت مخابرات را در توسعه ارتباطات در کشور نادیده بگیریم. به خصوصی سازی مخابرات ایراداتی وارد است، اما این ناقض کوشش های مخابرات نیست. هر جایی که مخابرات حرکت می کند توسعه فناوری در ایران شکل می گیرد و هر جا حرکت نمی کند، حرکت ها متوقف می شود و این همان انحصار ذاتی است که وجود دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: مشکل مخابرات این است که سال ها قبل در مخابرات برمبنای یک تصمیم اشتباه، جداسازی موبایل و شبکه ثابت صورت گرفت، یک بخش سودده در حوزه موبایل تعریف شده و بخش غیرسودده در حوزه ثابت تعریف شده است و بعنوان دو کسب وکار مختلف به آنها نگاه می شود و همیشه بحث این است که فعالان بخش ثابت می گویند درآمدها، کفاف سرمایه گذاری ها را نمی دهد.
آذری جهرمی با اعلان اینکه تصمیم های غلطی برای سرمایه گذاری گرفته شده، اما مسیر FMC (ترکیب خدمات ارتباطی ثابت و سیار) یک مسیر بازگشت ناپذیر است، اظهار داشت: هم اکنون دو Core شبکه، دو سرمایه گذاری مستقل و دو هزینه برای نگهداری و پاسخگویی به مخاطب در بخش ثابت و سیار صورت گرفته است. ظرفیت شبکه همراه اول امروز از ظرفیت مخابرات ایران خیلی بیشتر است، ما در زمان مدیریت قبلی مخابرات، شبکه WLL را با ۷۲۰۰ سایت در سراسر به ظرفیت موبایل متصل کردیم. این به روزرسانی، درآمد مخابرات را ۴۰ درصد افزایشداد و سبب رفاه مردم شد، یعنی هم به سود مردم و هم به سود این شرکت شد.
نمی توان هزینه سوءمدیریت را به جیب مردم تحمیل کرد
وی با اعلان اینکه مخابرات باید در راه FMCحرکت کند، اضافه کرد: مخابرات برای تصمیم گیری در این عرصه معطل مانده، اما ما نمی توانیم هزینه های توسعه و سوءمدیریت را به جیب مردم تحمیل نماییم. هر روز با درخواستی مواجه می شویم که تعرفه های مخابراتی را بالا ببرید تا درآمدزایی داشته باشیم، در صورتیکه آنها باید هزینه هایشان را مدیریت کنند و همان مسیر قبلی را برای کنترل هزینه ها انجام دهند و نیازی هم به سرمایه گذاری جدید نیست. این استراتژی به مخابرات اعلام شده اما اجرائی نشده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با طرح این پرسش که در این شرایط آیا می توان توسعه ارتباطات کشور را معطل مخابرات کرد؟ اظهار داشت: ایجاد یک شبکه مشابه مخابرات و رفع انحصار کار ساده ای نیست، اما شدنی است. یکی از راه ها برای این کار، استفاده از ظرفیت های ۵G-FWA است که به همین دلیل حرکت می نماییم. امروز ایرانسل نخستین سایت را جهت استفاده عمومی نسل پنجم راه اندازی کرده و حرکتی است به جهت اینکه در عرصه رقابت، مخابرات را هم ملزم کند به اینکه تصمیمات غلطش را اصلاح کند و وارد رقابت شود.
آذری جهرمی اشاره کرد: در حوزه ارتباطات بین شهری درون استانی، ایرانیان نت در پنج استان پهنای باند B2B ارائه می کند و انحصار مخابرات را شکسته است. در حوزه B2B درون شهری نیز به زودی پروانه ای به شهرداری تهران خواهیم داد تا بتواند بعنوان اپراتور وارد شود و به دیگر اپراتورها نیز ظرفیت دهد، برای تحقق این کار شهرداری باید ۶۰ مرکز مخابراتی در تهران بوجود آورد که این کار در حال انجام می باشد. آن قسمتی از شبکه که در لایه ی دسترسی در انحصار شبکه ی سیم مسی مخابرات است نیز با بهره گیری از Smart Cell و ۵G-FWA پوشش داده می شود.