دبیر کل کانون کشوری پیشخوان دولت خبر داد جلوگیری از سوءاستفاده از مدارک با احراز هویت بوسیله پایگاه ثبت احوال

به گزارش خط رند ۹۱۲ دبیر کل کانون کشوری پیشخوان دولت اظهار داشت: در چند روز آینده از احراز هویت بوسیله پایگاه ثبت احوال رونمایی خواهیم کرد و این نحوه احراز هویت موجب می شود جلوی جعل و سوءاستفاده از مدارک گرفته شود.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، علی فلاح در نشست خبری با اعلان اینکه ۱۷ هزار دفتر پیشخوان دفاتر دولت تا نقطه صفر مرزی با ۴۰ هزار نفر شاغل وجود دارد، اضافه کرد: این مجموعه بدون دریافت هیچگونه کمک مالی از دولت توانست ساختار خودرا شکل دهد و از سال ۱۳۸۸ بر طبق قانون مصوب مجلس در کنار توسعه دولت الکترونیک قرار گیرد. برخی معتقدند دفاتر پیشخوان برای گذر به دولت الکترونیک بوده و با استقرار آن ماموریت دفاتر تمام می شود اما ما معتقدیم نگاه دفاتر پیشخوان بسته و سنتی نیست و روز به روز پیشرفت خواهدنمود و در کنار توسعه دولت الکترونیک قرار دارد.
وی افزود: در پروسه توسعه کسب وکار جهان سال ۲۰۲۰ رتبه ۱۲۷ جهان را کسب کردیم یعنی یک پله صعود کردیم که در وضعیت تحریم دشوار بود و زحمات زیادی کشیده شده است. ایران در سرعت اینترنت رتبه ۸۴ در بخش همراه و در بخش ثابت رتبه ۱۳۷ را دارد که این عدد نشان میدهد در مقایسه با دنیا فاصله قابل تاملی داریم که تلاش می نماییم در وضعیت تحریم آنرا ارتقا دهیم. متاسفانه با وجود اینکه سال ۲۰۱۸ رشد ۱۶ پله ای داشتیم در سال ۲۰۲۱ سه پله سقوط کردیم که این نشان میدهد باید بیش از همیشه فاکتورهای مرتبط به این حوزه مورد توجه قرار گیرد.
دبیر کل کانون کشوری پیشخوان دولت اضافه کرد: به دنبال دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا سامانه نوبت دهی شبکه پیشخوان دولت را راه اندازی کردیم تا جلوی هرگونه تجمع گرفته شود. مردم نیز این امکان را دارند که با کمک این سامانه دفاتری که ترافیک کاری دارند را انتخاب نکنند تا از ایجاد صف جلوگیری شود، این سرویس برای همه دفاتر پیشخوان راه اندازی شده در حال توسعه آن هستیم. دو یا سه دفتر در کشور بوده که با آن برخورد کردیم و برای حدود ۳۰ تا ۴۰ دفتر در کشور طبق گزارش های مردمی محدودیت هایی در ارائه خدمات ایجاد کردیم تا سامانه نوبت دهی را راه اندازی کنند و باردیگر کار خودرا از سر گیرند.
فلاح اظهار داشت: کرونا آمادگی حوزه های خدمات رسانی و توسعه شبکه ملی اطلاعات را سرعت داد و تشکیل ستاد ملی کرونا و ابلاغیه های رئیس جمهوری موجب شد تا عدم مراجعه حضوری ارباب رجوع از اولویت های دستگاهها قرار گیرد و دراین زمینه سازمان اداری استخدامی نقش مهمی را ایفا کرد. تعاملات بین دستگاهی در قالب سامانه استعلامات موجب شد مردم مراجعه به سازمان ها را کم کنند و پیش بینی می نماییم در سال ۱۴۰۰ در حوزه پرداخت و حذف فرایندهای زائد پیشرفت قابل توجهی نماییم.
وی عنوان کرد: سال ۱۳۸۹ یک ماده واحده در مجلس عنوان شد در خصوص اینکه ساختار قانون دفاتر پیشخوان دولت شکل بگیرد اما این قانون دستخوش تغییرات بسیاری شد و به بلوغ لازم نرسید. این قانون در مجلس دهم به صحن رفت اما باردیگر برگشت و طی چند ماه گذشته زحمت زیادی صورت گرفت تا رفع ابهام صورت گیرد هم اکنون مجلس این قانون را بازبینی کرده و امیدواریم تا آخر سال قانون در کمیسیون اجتماعی تصویب شود و به صحن مجلس بیاید.
دبیر کل کانون کشوری پیشخوان دولت بیان کرد: در چند روز آینده از احراز هویت بوسیله پایگاه ثبت احوال رونمایی خواهیم کرد. این نحوه احراز هویت موجب می شود جلوی جعل و سوءاستفاده از مدارک گرفته شود بدین سبب با انجام این کار هم به لحاظ احراز هویت هم فرآیندهای استعلامی زمینه بهبود و کیفیت خدمات را افزایش خواهیم داد.
فلاح با اشاره به ثابت ماندن کارمزد خدمات دفاتر پیشخوان در دو سال گذشته، افزود: نگاه ما افزایش شدید قیمت ها نیست بلکه رویکرد ما این است که سبد خدماتی دفاتر را پُر نماییم و با اصلاح فرایندها و کاهش قیمت ها مردم احساس افزایش هزینه های خدماتی را نداشته باشند و دفاتر هم بتوانند به کار خود ادامه دهند. هم اکنون منتظر شاخص تورم سال آینده هستیم تا میزان هزینه ارائه خدمات دفاتر را تنظیم نماییم و در فروردین یا اردیبهشت ماه ابلاغ شود.
او در آخر اظهار داشت: ۵۵۰ خدمت را سازمان اداری استخدامی ۸ ماه قبل احصا کرد و این خدمات در یک فرایندی به مجموعه ما ابلاغ گردید و امروزه قسمتی از فرایندهای دولتی را وارد شبکه کردیم و در مورد برخی هم در حال گسترش زیرساخت ها هستیم.

منبع: