نصب اپلیکیشن موبایلی برای دریافت جایزه، شگرد مجرمان سایبری است

خط رند ۹۱۲: کلاهبرداران سایبری در روش جدید بجای کشاندن افراد به پای عابربانک، از افراد می خواهند همراه بانک خاصی را نصب کرده و پیامک حاوی کد تایید را برای آنها ارسال نمایند و در صورت انجام این کار، مجرمان سایبری امکان هک همراه بانک افراد را برای خالی کردن حسابشان پیدا می کنند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، مهندسی اجتماعی یا social engineering، سوءاستفاده زیرکانه از تمایل طبیعی انسان به اعتماد کردن است که به کمک مجموعه ای از تکنیک ها، فرد را به فاش کردن اطلاعات یا انجام کارهایی خاص متقاعد می کند. خیلی از حملات مهندسی اجتماعی نیازی به اطلاعات فنی تخصصی ندارند و لازم نیست که یک متخصص کامپیوتر و یک هکر حرفه ای به شما حمله کند، بلکه هر یک از افراد جامعه می تواند نقش یک مهاجم را ایفا کند، بدین سبب باید همیشه نسبت به محیط اطراف آگاه بود.
در سیستم مهندسی اجتماعی، مهاجم بجای استفاده از روش های معمول و مستقیم نفوذ جمع آوری اطلاعات و عبور از دیواره آتش برای دسترسی به سیستم های سازمان و پایگاه داده های آن، از مسیر انسان هایی که به این اطلاعات دسترسی دارند و با استفاده از تکنیک های فریفتن، به جمع آوری اطلاعات در امتداد دستیابی به خواسته های خود اقدام می کند.
نصب برنامه و اپلیکیشن موبایلی برای دریافت جایزه شگرد مجرمان سایبری است. یکی از کلاهبرداری هایی که مجرمان سایبری آنرا به روشی متفاوت انجام می دهند، کلاهبرداری تلفنی با موضوع برنده شدن در برنامه رادیویی است. کلاهبرداران در شگرد جدید که به صورتی به روزشده همان کلاهبرداری تلفنی است، بوسیله سیمکارت های سرقتی و یا بوسیله واتساپ با شهروندان تماس گرفته و مدعی می شوند که از برنامه های رادیو تماس گرفته و مسئولان مملکتی، یا استانی و حتی سلبریتی ها در برنامه رادیویی حضور دارد.
در این راستا پلیس فتا هشدار می دهد که شهروندان باید دقت کنند برای دریافت جایزه نیازی به ارائه هیچ نوع اطلاعات حساب بانکی و یا نصب برنامه و اپلیکیشن موبایلی نیست و تماس هایی که این موارد را از شهروندان درخواست دارند اساسا کلاهبرداری هستند. بدین سبب به هیچ عنوان به تماس هایی که مدعی برنده شدن جایزه هستند، پاسخگو نباشید و برای دریافت جایزه هیچ نرم افزاری را نصب نکنید و یا کدهای ارسالی خواسته شده را در اختیار تماس گیرندگان قرار ندهید.

منبع: