آخرین آمار زلزله شناسی نشان می دهد؛ نقشه زلزله های مهم ایران در سال ۹۹

رئیس سابق مرکز پیشبینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ضمن اشاره به آخرین آمار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی اظهار داشت: ایران در سال ۹۹ به تعداد ۱۱هزار و ۹۴ بار لرزید.

دکتر محمد مختاری، رئیس سابق مرکز پیشبینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت زمین لرزه های ایران در سال ۹۹ اظهار نمود: در سال ۱۳۹۹، ۱۱ هزار و ۹۴ زمین لرزه با بزرگای بیشتر از یک ریشتر به وقوع پیوسته است.
وی با اعلان اینکه فارس، کرمان و هرمزگان بیشترین زمین لرزه را در سالی که گذشت داشتند، اضافه کرد: در سال ۹۹، استان فارس با تعداد ۴۳۲، استان کرمان با تعداد ۳۸۴ و استان هرمزگان با تعداد ۱۹۹ زمین لرزه بیشترین تعداد زلزله را داشتند؛ اما از طرف دیگر ۳ استان قم با تعداد ۱۰، استان مرکزی با تعداد ۸ و استان زنجان با تعداد ۵ زمین لرزه کمترین رویداد زمین لرزه را در سال ۹۹ تجربه کردند.
رئیس کارگروه سونامی منطقه ی شمال غرب اقیانوس هند- یونسکو با تاکید بر اینکه وقوع زمین لرزه های مختلف در سال ۱۳۹۹ نشان از زلزله خیز بودن ایران است، اشاره کرد: به صورت میانگین هر ماه یک زمین لرزه بالای ۴.۵ ریشتر رخ داده است، بنا بر این قسمت اعظم کشور ایران، از دیدگاه لرزه‎ خیزی جز مناطق پرخطر شمرده می شود.
زمین لرزه های بالای ۲۰۵ ریشتر سال ۱۳۹۹

مختاری اظهار داشت: در این شکل دوایر زرد رنگ محل وقوع رویدادهای زمین لرزه ها و خطوط قرمز رنگ گسله های فعال مهم را نشان می دهند.
زمین لرزه های بالای ۴.۵ ریشتر سال ۱۳۹۹
وی اشاره کرد: در این شکل دوایر زرد رنگ محل وقع رویدادهای زمین لرزه ها و خطوط قرمز رنگ گسله های فعال مهم را نشان می دهند.
مهم ترین زلزله ها در سالی که گذشت
مشاور عالی هسته سونامی و زلزله دانشگاه هرمزگان در ادامه با اشاره به مهم ترین زلزله ها در سال قبل اظهار داشت: زلزله کهگیلویه و بویر احمد- سی سخت، زمین لرزه های دو گانه – استان فارس همچون مهم ترین زلزله های بیشتر از ۵ ریشتر را تجربه کردند.
وی با اشاره به زلزله کهگیلویه و بویر احمد- سی سخت اظهار داشت: این زلزله در ساعت ۲۲ و ۰۵ دقیقه و ۳۵ ثانیه (به وقت محلی) روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ هجری شمسی، مطابق با ساعت ۱۸ و ۳۵ دقیقه و ۳۵ ثانیه (به وقت جهانی) روز چهارشنبه ۱۷ فوریه ۲۰۲۱ میلادی زمین لرزه ای با بزرگای ۵.۵ در مقیاس امواج محلی(ML) در ۲۰ کیلومتری شمال باختری یاسوج و ۶ کیلومتری جنوب سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد به وقوع پیوست که جز سخت ترین و مهم ترین زلزله های سال محسوب می شوند.
مختاری با اشاره به زمین لرزه های دو گانه – استان فارس اظهار داشت: این زمین لرزه در بازه زمانی حدود ۷۰ دقیقه دو زمین لرزه بزرگ در بخش بیرم، شهرستان لارستان، استان فارس رخ داد.
وی اظهار داشت: عمق کانونی این دو زمین لرزه حدود ۱۰ کیلومتر برآورد شده است. طبق گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ۱۶ پس لرزه با بزرگای ۴.۲-۲.۵ تا تاریخ ۲۱ خرداد ۹۹ ساعت ۱۷ در منطقه رخ داده است.

جدول زمین لرزه های مهم سال ۹۹ بالای ۵ ریشتر برپایه توزیع استانی

رئیس کارگروه سونامی منطقه شمال غرب اقیانوس هند- یونسکو اشاره کرد: مناطق نزدیک سواحل دریای عمان و هم سواحل دیگر هم به سبب توسعه و سرمایه گذاری کلان از نواحی محسوب می شوند که احتیاج به تمرکز بسیار بالایی دارند. در این راستا مبحث احتمال وقوع سونامی مخصوصاً دریای عمان (استان های ساحلی هرمزگان و سیستان و بلوچستان) از اولویت خاص باید برخوردار باشد.
مشاور عالی هسته سونامی و زلزله دانشگاه هرمزگان اشاره کرد: با دانش فعلی زلزله شناسی امکان پیش آگاهی دقیق زمان وقوع و بزرگای زلزله مورد انتظار، مهیا نیست؛ اما در این گونه موارد میتوان به صورت احتمالاتی به افزایش احتمال وقوع زلزله در یک منطقه، اشاره نمود.
زمین لرزه ها به تفکیک استان بالای ۳ ریشتر


مختاری اظهار داشت: در کنار تلاش مردمی در بهینه سازی ساختارهای محل زندگی و محیطی، حفظ هوشیاری و آمادگی مدیران بحران محلی و استانی، از اهمیت بالایی برخوردارست.
نمودار تعداد زلزله ها در سال ۹۹

مختاری با اشاره به این نمودار اظهار داشت: این نمودار زمین لرزه های سال ۹۹ به ترتیب تعداد دفعات زلزله است که نشان میدهد فارس بیشتری تعداد زمین لرزه را تجربه کرده است.