در گزارش خط رند ۹۱۲ اعلام شد؛ شرایط جدید فاز دوم واکسن کووپارس

به گزارش خط رند ۹۱۲ معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی ضمن اشاره به شرایط جدید فاز دوم تست بالینی واکسن کووپارس اظهار داشت: افراد با فشار خون و دیابت کنترل شده می توانند وارد مطالعه تست بالینی این واکسن شوند.

دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت واکسن «کووپارس» اظهار داشت: فاز اول تست بالینی این واکسن که تزریق به ۱۳۳ داوطلب بود به اتمام رسیده و تابحال ۶۴ نفر نوبت دوم را دریافت نمودند و به همین ترتیب مابقی داوطلبان، بر مبنای تاریخی که مقرر شده (۲۱ روز پس از تزریق اول) نوبت دوم را دریافت خواهند کرد.
معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه رازی با اشاره به اینکه تا یک ماه آینده گزارش اولیه و آنالیز بینابینی فاز اول تست انسانی این واکسن را به سازمان غذا و دارو ارسال می نماییم، اظهار داشت: بر مبنای نتایج فاز یک، می توانیم وارد فاز دوم شویم.
وی در مورد مزیت های واکسن نسبت به سایر واکسن ها تصریح کرد: این واکسن نوترکیب کمترین عارضه را دارد و مطالعه ما هم در داوطلبان، نشان داده است که عارضه آن چنانی برای افراد نداشته است؛ همیشه مختصر عوارض واکسن در افراد وجود دارد ولی تابحال در فاز اول تست بالینی واکسن کووپارس، عارضه ای که منجر به مشکل شود نداشتیم.
به گفته فلاح مهرآبادی، همینطور در فاز اول ابتلاء به کرونا هم نداشتیم اما در کل مبحث ابتلاء به کرونا در فاز سوم تست انسانی بررسی خواهد شد.
وی با تکیه بر اینکه البته در پروتکل این واکسن، مجوز فاز دوم دریافت شده، اظهار داشت: ولی این مجوز مشروط بر این است که نتایج مرحله اول تست خوب باشد و در کمیته اخلاق به تصویب برسد. پیشبینی می شود از اوایل خردادماه فاز دوم تست انسانی را شروع نماییم.
معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه رازی افزود: در فاز دوم این تست انسانی ۵۰۰ داوطلب وارد مطالعه می شوند که این تعداد به دو گروه تقسیم خواهند شد؛ گروه اول واکسن با دوز مشخص شده از نتایج فاز اول و گروه دوم واکسن نما یا «پلاسبو» دریافت می کنند.
وی ضمن اشاره به شرایط فاز دوم تست این واکسن اضافه کرد: در فاز اول ۱۸-۵۵ سال وارد مطالعه شدند اما در فاز دوم سن افزایش می یابد به این صورت که افراد ۱۸-۷۰ ساله می توانند داوطلب شوند؛ البته که شرایط دیگری هم همچون ورود داوطلبان با فشار خون و دیابت کنترل شده هم جز شرایط خواهد بود و ما این افراد را در مطالعه قرار خواهیم داد.
فلاح مهرآبادی با تکیه بر اینکه تابحال نزدیک به ۵ هزار داوطلب در سامانه ثبت نام کرده اند، اضافه کرد: فاز دوم این تست هم از تهران و البرز داوطلب می پذیرد و در فاز سوم هم از کل کشور می توانیم افراد را وارد مطالعه نماییم.

منبع: