تهدید کارمندان گوگل به استعفا در صورت عدم دورکاری

خط رند ۹۱۲: گوگل یکی از اولین شرکتهای بزرگی بود که کارمندانش را در اولین روزهای شیوع کرونا به دورکاری از خانه فرستاد اما حالا که خواهان بازگشت کارمندانش است، برخی از آنها حاضر به بازگشت نیستند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، باآنکه شرکتهای فناوری نظیر مایکروسافت و توییتر اعلام نموده اند به کارمندانشان اجازه خواهند داد به صورت دائمی به دورکاری از خانه بپردازند اما گوگل در مقابل دورکاری کامل مقاومت کرده و کارمندان این شرکت می گویند حس نارضایتی فزاینده ای در بین بخشی از نیروی کار گوگل وجود دارند.

این عصبانیت هفته پیش به شبکه اجتماعی کشیده شد. کریس برادفوت، برنامه نویس گوگل کلود در توییتی نوشت: شماری از همکارانش در گوگل اظهار کرده اند اگر مجبور شوند در سپتامبر به محل کار برگردند، استعفا خواهند کرد. چند کارمند دیگر گوگل هم با پشتیبانی از این پیام اعلام نمودند اگر گوگل آنها را مجبور کند به دفتر برگردند، شغل دیگری را جست و جو خواهند کرد.

چندین کارمند گوگل که مایل نبودند نامشان فاش شود، به بیزنس اینسایدر گفتند: همکارانی را می شناسند که برای همیشه رفته اند و قصد برگشت ندارند. این افراد گفتند: بعد از اینکه با درخواست همکارانشان برای کار در خارج از منطقه خلیج سانفرانسیسکو موافقت نشد، خروجشان از شرکت را اعلام نمودند.

گوگل به کارمندانش اعلام نمود انتظار دارد تا سپتامبر سال ۲۰۲۱ به محل کارشان برگردند اما این شرکت ماه دسامبر گذشته اعلام نمود برنامه انعطاف پذیر جدیدی را آزمایش خواهد نمود که تحت آن، کارمندان سه روز در هفته در محل کارشان حاضر خواهند شد. از آن زمان گوگل جزئیات اندکی از برنامه جدید خویش را عرضه کرده و کارمندان خواهان پاسخ مدیریت هستند.

گوگل هیچگاه دورکاری کامل را برای هر کسی که خواستار آن باشد، پیشنهاد نکرده است اما با تعویق مهلت بازگشت به محل کار، برخی از کارمندان با این فرض که گوگل هم مانند سایر شرکتها به کارمندانش اجازه خواهد داد به صورت دائم از خانه کار کنند، به منطقه دیگری نقل مکان کرده اند. فیسبوک سال قبل اعلام نمود با درخواست کارمندانی که اجازه دورکاری تمام وقت را می خواهند، موافقت خواهد نمود.

اگر نظرسنجیهای گوگل را باور نماییم، شمار زیادی از کارمندان گوگل می خواهند به محل کار برگردند. در نظرسنجی داخلی که سال قبل انجام شد، ۶۲ درصد از گوگلی ها اعلام نمودند می خواهند به محل کار برگردند و تنها هشت درصد اعلام نمودند می خواهند تمام وقت دورکار باشند.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل در چند ماه گذشته به بررسی یک برنامه منعطف برای زمانی که کارمندان به محل کار برمی گردند اشاراتی داشته است. از آن زمان سوالاتی درباره دورکاری مدام از مدیریت پرسیده می شوند.

گوگل در دوران پاندمی به سرمایه گذاری در فضای کار فیزیکی ادامه داد و به توسعه دفتر مرکزی خود در مونتین ویوی کالیفرنیا پرداخت. روث پورات، مدیرمالی آلفابت در جلسه اعلام درآمدهای سه ماهه اول این شرکت اعلام نمود آلفابت می خواهد هفت میلیارد دلار در دفاتر و دیتاسنترها در سال ۲۰۲۱ هزینه کند.

اما وادار کردن کارمندان به بازگشت الزامی به معنای از دست دادن افراد بانبوغ و جذب آنها توسط کارفرمایانی است که سیستم کاری انعطاف پذیرتری دارند. سه کارمند گوگل به بیزنس اینسایدر گفتند پیامهای استخدام کنندگان شرکتهای دیگری که بر سیاستهای دورکاری تاکید دارند، افزوده شده است.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، گوگل حالا به کارمندانش در مناطقی که دفاتر بازگشایی می شوند اجازه می دهد به صورت داوطلبانه به محل کار برگردند اما کارمندان ابتدا باید پایش سلامت را طی کنند و با پیروی از دستورالعملهای جدید سلامت موافقت کنند.

منبع: