بزودی از ابررایانه ی سیمرغ رونمایی می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ابررایانه  «سیمرغ»، توانسته آزمون های خویش را با موفقیت طی کند،  از رونمایی رسمی این ابررایانه در آینده نزدیک اطلاع داد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، هوش مصنوعی یا هوش ماشینی (Artificial Intelligence (AI)) به هوشی که یک ماشین در شرایط مختلف از خود نشان داده است گفته می شود. به عبارت دیگر هوش مصنوعی به سیستم هایی گفته می شود که می توانند واکنش های مشابه رفتارهای هوشمند انسانی همچون شرایط پیچیده، شبیه سازی فرآیندهای تفکری و شیوه های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل را داشته باشند.
در دنیای امروز کاربردهای هوش مصنوعی چنان گسترده و فراگیر شده اند که خیلی از این کاربردها دیگر با نام هوش مصنوعی شناخته نمی شوند و نام متخصص خویش را دارند. تأثیر هوش مصنوعی را حالا میتوان در همه جهات و نقاط زندگی مردم دید؛ گوشیهای تلفن همراه بعنوان یک ابزار سخت افزاری یا جست وجوهای خودکار گوگل که از الگوریتم ها و متُدهای پیچیده هوش مصنوعی استفاده می نماید.
به پرقدرت ترین کامپیوتر ها در هر زمان ابررایانه گفته می شود که توان حل مسائل پیچیده علمی و صنعتی را با عنایت به قدرت محاسباتی و قدرت بالا دارند. توان محاسباتی ابررایانه ها هزاران بار بیشتر از توان محاسباتی کامپیوتر های معمول و متعارف است؛ بعنوان مثال پیشبینی آب و هوا در کمتر از چند ثانیه توسط ابررایانه ها قابل انجام است و برای سایر کاربردها مانند تحلیل زمین شناسی، تهیه خروجی از تصاویر، تحلیل داده های ژنتیک، تحلیل داده های موشکی و هسته ای نیازمند ابررایانه های با توان پردازشی بسیار بالا هستیم.
حوزه های کاربردی از قبیل هوش مصنوعی، کلان داده ها، اینترنت اشیا و زنجیره بلوکی تأثیر به سزایی برای سرعت بخشی به احتیاج به ابررایانه در سالهای پیش رو خواهد گذاشت. هم اکنون برخی از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دارای ابررایانه با قدرت پردازشی محدود هستند که توسعه ظرفیت های موجود آنها با در نظر گرفتن روند افزایشی حجم داده ها و نیازهای پردازشی و تحلیلی کشور اجتناب ناپذیر است.
ابررایانه سیمرغ در حوزه های هوش مصنوعی، کلان داده ها و اینترنت اشیا کاربرد دارد و زمینه پیشبینی هوا، تحلیل زمین شناسی، زلزله شناسی و تحلیل داده های ژنتیکی را بر بستر داده ها فراهم می آورد. با راه اندازی ابررایانه سیمرغ، سرعت تحلیل داده ها بسیار سریع تر خواهد شد و این ابررایانه هم در خدمت هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت.
در این راستا محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اخیرا در توییتر و ضمن اشاره به رونمایی رسمی از ابررایانه سیمرغ بیان نمود: هوش مصنوعی‬⁩، پیشران آینده ی اقتصاد ایران و جهان است. جوانان ایرانی موفق شدند برای تأمین ظرفیت پردازشی موردنیاز خود، اَبَررایانه ی ایرانی «سیمرغ»، با ظرفیت پردازش پتافلاپسی را به بهره برداری برسانند که توانست آزمون های خویش را با موفقیت طی نماید.

منبع: