با بومی سازی قطعات صنعت ریلی؛ توسعه صنعت ریلی در کشور شتاب گرفت

خط رند ۹۱۲: یک شرکت دانش بنیان موفق شده است با بومی سازی برخی قطعات مهم در صنعت ریلی گامی اساسی در این عرصه بردارد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری، بابک ابدالی رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان اظهار داشت: این شرکت با تمرکز بر تولید قطعات و تجهیزات صنعتی از دهه ۶۰ شمسی تاسیس شده است. نفت، گاز، آب و فاضلاب همچون صنایعی هستند که ما بر روی آن تمرکز داریم.
وی اضافه کرد: با توسعه گروه تحقیق و توسعه شرکت وارد صنعت ریلی کشور شدیم و تلاش داریم تا با بومی سازی قطعات مختلف در این صنعت گامی برای خودکفایی هر چه بیشتر کشور برداریم.
رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان افزود: همچون محصولات ما در حوزه ریلی چرخ بانداژ قطار و چرخ مونوبلوک قطار است؛ این قطعات همچون محصولاتی است که قبل از این بصورت کامل از خارج کشور وارد می شد.
این فعال دانش بنیان ضمن توضیح پروسه علمی بومی سازی قطعات و تجهیزات اضافه کرد: در شرکت با رصد نیازهای فناورانه حوزه ریلی و اولویت بندی، کوشیدیم که برای این نیازها پاسخ های فناورانه ارائه نماییم و بر این اساس چرخ مونوبلوک و چرخ بانداژ را که قطعه ای راهبردی شمرده می شود را انتخاب کردیم.
ابدالی بیان کرد: در صورتیکه این قطعات بصورت انبوه تولید شوند، بطور قطع با قیمت رقابتی عرضه می شوند. این قطعات مواد مصرفی قابل توجهی نیاز دارند و ۷۰ تا ۷۵ درصد آنها از فولاد تشکیل می شود. همین طور در کنار این موارد، قطعاتی مانند فلنچ های تاور توربین های بادی و بدنه شیرهای توپی سایز بالا، همچون برخی محصولات دیگر تولید شده در این واحد صنعتی است که در صنعت گاز کشور کاربرد دارند.
وی اضافه کرد: هم اکنون با بومی سازی قطعات ریلی با مقاومت و مخالفت بالای افراد حقیقی و حقوقی واردکننده روبه رو شده ایم، همین طور تعدادی از خریداران نیز برای جایگزینی محصول ایرانی با محصول وارداتی تردید دارند. نهادهایی مانند وزارت صمت می توانند دراین زمینه به ما کمک کنند.
ابدالی ضمن تاکید بر توان شرکت های دانش بنیان برای بومی سازی همه قطعات مورد نیاز صنعت ریلی اظهار داشت: در صورت ممنوعیت واردات کالاهای خارجی، این شرکت از این توان برخوردارست تا همه نیاز کشور را دراین زمینه تامین کند. همین طور تخصیص سرمایه لازم برای توسعه خطوط تولید، دیگر حمایتی است که می تواند سبب برتری کالای دانش بنیان ایرانی در مقابل رقبای خارجی شود.

منبع: