جلوگیری از نشت اطلاعات داده های دولتی با سماوا

خط رند ۹۱۲: سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی (سماوا) با هدف جلوگیری از نشت اطلاعات دستگاه های دولتی افتتاح شد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، سامانه «احراز هویت معتبر در فضای مجازی (سماوا)» امروز رونمایی گردید. ناصر اسماعیلی- مدیر پروژه سماوا، با اعلان اینکه رشد و توسعه روافزون و شتابان اینترنت و کارهای در رابطه با آن، مهاجرت افراد و خدمات به دنیای دیجیتال را اجتناب ناپذیر کرده است، اظهار داشت: این اتفاق منجر به تحول تعاملات در فضای مجازی شده است. این فضای جدید، علاوه بر فرصت های فراوان، تهدیداتی همچون سرقت و جعل هویت، نقض حریم خصوصی، سوءاستفاده، باج خواهی و لطمه های فراوان دیگری را به همراه دارد که سبب از دست رفتن خیلی از فرصت ها و اندوخته های مالی و غیرمالی افراد می شود. در چنین شرایطی می توان با ساماندهی هویت افراد و خدمات، تا حد زیادی تهدیدات موجود را کنترل کرد.
مدیر پروژه سماوا با اعلان اینکه این سامانه با ارائه اطلاعات پایه هویتی به سازمان ها، دستگاهها و کسب وکارها از خطرات جمع آوری و افشای اطلاعات در فضای مجازی جلوگیری می کند، اظهار داشت: این سامانه در سطوح مختلف امکان استعلام هویت بر پایه کد ملی بوسیله سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بر پایه اطلاعات سجلی بوسیله سازمان ثبت احوال و بر پایه اطلاعات اتباع خارجی بوسیله وزارت کشور را فراهم می آورد.
اسماعیلی افزود: همین طور استعلام شناسه املاک بوسیله سازمان ثبت اسناد، کدپستی بوسیله شرکت پست، استعلام شناسه مالی بوسیله بانک مرکزی و شناسه معتبر وسایل نقلیه بوسیله سامانه نیروی انتظامی با سامانه سماوا امکان دارد. این سامانه از شهریور ۹۹ بصورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفته و اکنون ۳۸ شرکت و کسب وکار به این سامانه متصل شده و دو میلیون ۸۰۰ هزار استعلام احراز هویت نیز در آن به ثبت رسیده است.

ارایه ی خدمات ترکیبی با سامانه سماوا
در این مراسم بهنام ولی زاده -معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران- نیز اظهار داشت: سازمان فناوری اطلاعات ایران در امتداد اجرای بند ۴-۳-۲ مصوبه جلسه ۵۹ شورای عالی فضای مجازی تحت عنوان «نظام هویت معتبر در فضای مجازی»، مبتنی بر استقرار چارچوب تعامل پذیری بین تامین کنندگان شناسه ها، صفت ­ها و دیگر موجودیت ها و ارائه خدمات برای دوره گذار سه ساله بوسیله درگاه واحد بین تامین ­کنندگان شناسه و تامین کنندگان صفت­ ها، مبادرت به راه اندازی سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی تحت عنوان «سماوا» کرده است.
وی اشاره کرد: سامانه ی سماوا بعنوان پنجره ی واحد درخلال تامین کنندگان مختلف شناسه ی معتبر عمل می کند و در صورتی همکاری دستگاه های متولی تامین شناسه ی معتبر امکان پیاده سازی و تکمیل این سامانه وجود خواهد داشت و باتوجه به وجود همه ی شناسه های معتبر امکان ارائه ی خدمات ترکیبی نیز وجود خواهد داشت.
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: هم اکنون این سامانه با اتصال به گذرگاه عمومی خدمات دولت و اتصال به سامانه شاهکار مقدمات تضمین هویت اشخاص حقیقی در سطح اطمینان پایه را فراهم نموده است. در این سطح کد ملی فرد با شماره موبایل وی صحت سنجی شده و در صورت تطبیق، یک توکن از طرف سامانه در خصوص معتبر بودن اطلاعات وی برای نهاد متکی صادر می شود. در نتیجه نهادهای متکی می توانند از صحت و تطابق اطلاعات هویتی کاربرانشان، به نحوی که این اطلاعات در سمت آنها ذخیره نشود، اطمینان حاصل کنند و به ارائه سرویس بپردازند.
ولی زاده با اعلان اینکه این سـامانه یکی از اجزای زیســت بوم هویت معتبر در فضای مجازی خواهد بود و تشـکیل چارچوب مبادله قابل اعتماد (بند ۱-۸ مصوبه نظام هویت معتبر) را تسهیل می کند، اظهار داشت: باتوجه به اینکه سامانه سماوا اطلاعات هویتی کاربران را مگر با رضایت خود کاربر در اختیار نهادهای متکی قرار نمی دهد، می تواند به تحقق صیانت از حریم خصوصی اشخاص و حقوق عمومی جامعه و همین طور ایجاد تناسب میان میزان اطلاعات ارائه شده از هر موجودیت با نوع تعامل با رعایت اختیار یا آگاهی موجودیت ها (بندهای ۲-۳ و ۲-۴ مصوبه نظام هویت معتبر) کمک نماید.

افزایش شــفافیت و کاهش گمنامی در فضای مجازی
وی افزود: همین طور در صورتیکه استفاده از این سامانه در بخش های مختلف فضای مجازی با مکانیسم های تشویقی و تبلیغی تسری پیدا کند می تواند موجب ارتقاء و استمرار فرایندهای احراز هویت در فضای مجازی و افزایش شــفافیت و کاهش گمنامی در فضای مجازی (بندهای ۲-۱۰ و ۲-۱۱ مصوبه نظام هویت معتبر) شود.
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره سماوا توضیح داد: معماری سامانه سماوا به شکلی است که امکان اتصال سایر تامین کنندگان شناسه و تامین کنندگان صفت به آن میسر باشد. برای مثال این امکان وجود دارد که صحت اطلاعات خوردو، حساب بانکی، اطلاعات بیمه و تطبیق آن با اشخاص (حقیقی و حقوقی) با اتصال سامانه های مرتبط در آینده مورد صحت سنجی قرار گیرد. در حقیقت تامین مقیاس مورد نیاز برای انواع کاربردها با قابلیت گسترش در کاربردهای آتی (بند ۱-۲ مصوبه نظام هویت معتبر) در این سامانه مورد توجه بوده است.
ولی زاده اشاره کرد: هم اکنون خدمات شاهکار و خدمات در رابطه با نشانی پستی بصورت کامل پیاده سازی شده و در حال ارائه ی خدمت است، همین طور سرویس احراز هویت افراد حقیقی و تطبیق عکس و تشخیص زنده بودن با همکاری سرویس دهندگان بخش غیردولتی، از نظر فنی پیاده سازی شده است، که در صورت همکاری مناسب سازمان ثبت احوال کشور امکان ارائه ی سرویس وجود خواهد داشت. تا حالا ۳۸ کسب وکار بخش غیردولتی و یا سامانه ی دولتی در حال سرویس گیری از این سامانه هستند و تا امروز بیش از ۲.۶ میلیون نفر توسط این سامانه احراز هویت شده اند.
وی هدف از ایجاد سامانه سماوا را جلوگیری از نشت اطلاعات عنوان نمود و اظهار داشت: اتفاقی که روز گذشته در افشای اطلاعات ۳۰ میلیون کاربر یکی از بانک ها رخ داد به سبب تجمیع اطلاعات هویتی افراد در سامانه های دستگاهی بوده که نشتی اطلاعات را به همراه دارد. اما در صورت استفاده دستگاهها از سامانه سماوا، اطلاعات هویتی افراد در یک سازمان تجمیع نخواهد شد و اینطور اتفاقات کاهش پیدا می کند.

منبع: