کاهش آلایندگی حامل های انرژی با روش نوین پژوهشگران کشور

خط رند ۹۱۲: پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان توانستند سیستم سولفورزدایی مواد هیدروکربنی به روش نوین کاتالیستی را در مقیاس صنعتی راه اندازی کنند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری، هادی نصیری مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان اظهار داشت: در این شرکت طراحی، ساخت و راه اندازی سیستم سولفورزدایی مواد هیدروکربنی به روش نوینODS کاتالیستی در مقیاس صنعتی انجام می گیرد. این شرکت موفق شد تا این کارخانه سولفورزدایی از نفت و میعانات گازی را راه اندازی کند و تا کنون چندین واحد دیگر نیز در شهرهای مختلف راه اندازی شده است.
وی افزود: از نظر قیمت این شرکت دانش بنیان توانسته است فاصله خودرا با رقبای خارجی حفظ کند و محصول خودرا با وجود کیفیت خوب با نرخ کمتری به مشتری عرضه نماید. در پروژه اخیر که توسط این شرکت راه اندازی گردید، حلال «وایت اسپریت» بسیار باکیفیت، با سولفور ۱۶ پی پی ام تولید شد که باتوجه به کیفیت کار جوانان و مهندسان ایرانی، از طرف مسئولین این بخش مورد استقبال قرار گرفت. باتوجه به آمارهایی که داریم، قیمت راه اندازی این کارخانه توسط این شرکت دانش بنیان، حدود یک چهارم قیمت پیشنهادی دیگر رقبا بوده است.
نصیری در توضیح کارایی های این محصول، اضافه کرد: همانطور که می دانیم کاهش سولفور مواد هیدروکربنی در حامل های انرژی سبب کاهش آلودگی محیط زیست و همین طور افزایش گرید مواد سوختی و به طبع آن افزایش قیمت می شود. حاصل تجربه و تحقیق متخصصین این شرکت، استفاده از روش ODS کاتالیستی است که یکی از نوین ترین و کارآمدترین روش های سولفورگیری است. سیستم سولفورزدایی ابداعی به شکلی طراحی شده است که برای انواع نفتا، میعانات گازی، گازوییل، روغن و مازوت مناسب بوده و میزان سولفور را بصورت قابل توجه می کاهد.
مدیر عامل شرکت بیان کرد: سرمایه گذاران حوزه صنعت نفت و پتروشیمی و پالایشگاه ها همچون مصرف کنندگان عمده این محصول محسوب می شوند.
نصیری در توضیح کارهای شرکت اضافه کرد: این واحد دانش بنیان، فعالیت خودرا با تأسیس واحدهای کوچک شیمیایی در سال ۱۳۸۶ شروع کرد و تا حالا بیش از ۳۰ پروژه صنعتی را با موفقیت به انجام رسانده است. کارهای این شرکت کلیه خدمات مهندسی در حوزه فرآیندهای شیمیایی و نفتی همچون طراحی، ساخت تجهیزات، نصب و راه اندازی را شامل می شود.
وی ضمن تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای بسط فعالیت در شرکت های دانش بنیان، اظهار داشت: گسترش صادرات این فناوری به کشورهای حوزه خلیج فارس همچون عمان و قطر، راه اندازی واحدهای سولفورزدایی در پالایشگاه های کشور جهت کاهش سولفور مواد هیدروکربنی سنگین به عددهای بسیار پایین و تحقیق و توسعه در زمینه واحد سولفورزدایی مازوت همچون برنامه های کاری است که این شرکت برای تحقق آنها تلاش خواهدنمود.

منبع: