مدیر مخابرات فارس اعلام کرد: بیشتر از ۱۰۰۰ روستای فارس ADSL دارد

فارس مدیر مخابرات منطقه فارس اظهار داشت: از ۳۴۱۶ روستای دارای ارتباط تلفن ثابت در این استان ساکنان ۱۱۱۸ روستا از اینترنت خانگی پرسرعت (ADSL) بهره مند هستند.
فرشید ایزدی سه شنبه ۲۸ اردیبهشت در یک کنفرانس خبری ضمن تبریک روز جهانی ارتباطات، مخابرات و روابط عمومی، اظهار داشت: در سایر روستاهای استان هم گاها امکان ارتباط اینترنتی از راه اپراتورهای مختلف تلفن همراه برای ساکنان فراهم گشته است.
ایزدی تصریح کرد: با ارزیابی های انجام شده و بررسی زیرساخت مخابراتی موجود برای انتخابات خردادماه، بالغ بر ۹۸ درصد شعب دریافت رای در سرتاسر استان فارس پوشش اینترنت همراه اول یا ADSL دارد. این آمار تا حدودی نشان دهنده توسعه خدمات اینترنتی در استان است.
او با اشاره به اینکه در عصر حاضر و خصوصا به علت همه گیری کرونا، احتیاج به تغییر و توسعه تکنولوژی های مخابراتی و ارتباطی و به روز شدن اپراتورها، بیشتر از گذشته نمود و بروز داشته است، اظهار داشت: امروز و به واسطه مخاطرات کرونا، شاهد راه افتادن نهضت توسعه تکنولوژی های ارتباطی هستیم.
ایزدی با یادآوری این که مخابرات ایران هم پا به پای سایر کشورها در زمینه ارتقاء تکنولوژی و توسعه زیرساخت ها و… حرکت کرده است، اظهار داشت: این به آن مفهوم نیست که کل جامعه را زیر پوشش داشته باشیم، همانگونه که در جهان هم این گونه نیست.
مدیر مخابرات منطقه فارس اظهار داشت: برپایه آمارهای معتبر جهانی، حالا حدود نیمی از جمعیت جهان به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند؛ بنابراین با یک بررسی اجمالی متوجه خواهیم شد که وضعیت ایران به مراتب بهتر از میانگین جهانی است.
ایزدی ضمن اشاره به این که طی این سال ها تلاشی برنامه ریزی شده صرف کاهش فاصله طبقاتی دیجیتالی شده است، اظهار داشت: امروز در ایران، روستاهای زیادی دارای پوشش اینترنت پر سرعت است.
وی افزود: مفهوم ارتباطات امروز گرفتار تغییرات اساسی شده است، امروز در زمینه مخابرات، قطع ارتباط یک روستا به مفهوم مسدود شدن راه دسترسی یا ارتباط مکالمه تلفنی نیست؛ حالا ارتباطات در حوزه مخابرات از مکالمه (ویس) به دیتا (اطلاعات) و پهن باند تغییر کرده است و تقاضا برای ایجاد بستر ارتباطی G۲ وجود ندارد.
ایزدی این مورد را به معنای تغییر ذائقه مردم به واسطه شرایط جامعه جهانی دانست و اظهار داشت: این تغییر ذائقه در سطح جهان همه دولت ها را وادار به توسعه و تسریع فعالیت ها در زمینه تجهیزات و تکنولوژی های نوین ارتباطی کرده است.
وی با اشاره به اینکه در استان فارس هم با اجرای طرح های توسعه ای بخشی از نیازها پاسخ داده شده است، اظهار داشت: بطور قطع فناوری های نوینی در راه می باشد، هرچند بهره مندی کامل از تکنولوژی هایی نظیر G۵ یا بلاگچن، نیازمند زیرساخت جدید و توسعه زیرساخت ها و این مهم نیازمند سرمایه گذاری است.
ایزدی در مورد وضعیت ارتباطات مخابراتی فارس اظهار داشت: خوشبختانه سال جاری ۴۵ طرح توسعه شبکه تلفن ثابت در شیراز و ۴۴ پروژه در دیگر نقاط استان فارس اجرا و تکمیل شده که نشان دهنده رشدی ۸۵ درصدی نسبت به سال قبل است.
مدیر مخابرات منطقه فارس با اشاره به اینکه با اقدامات انجام شده، ۴۴ هزار شماره تلفن ثابت جدید در فارس دایر شده است، تعداد کل مشترکان تلفن ثابت در فارس را یک میلیون و ۵۶۰ هزار نفر اعلام نمود.
ایزدی در عین حال تصریح کرد که بطور قطع تعداد متقاضیان و احتیاج به توسعه تلفن ثابت در استان فارس بیشتر از طرح های اجرایی شده است.
او از توسعه قابل توجه شبکه فیبرنوری و افزایش قابل توجه تعداد مشترکان اینترنت خانگی (۲۰۲۰) در فارس طی سال ۹۹ اطلاع داد و اظهار داشت: در زمینه شاهراه های مخابراتی با اقدامات انجام شده موفق به ارتقاء زیرساخت در ۱۹۰ نقطه از فارس شده ایم.
ایزدی اضافه کرد که با اقدامات انجام شده، ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان فارس به ۳۱.۵ رسیده و استان را در این شاخص به میانه جدول، ارتقا داده است.
مدیر مخابرات منطقه فارس همینطور اظهار داشت: در سال ۹۹ با اعتباری بیشتر از ۲۷۰ میلیارد تومان، ۱۴۲ دکل تلفن همراه جدید در سرتاسر فارس نصب و راه اندازی شده و ۳۷۹ دکل هم ارتقاء یافته است.
ایزدی ضمن قبول وجود نقاط کور ارتباط تلفن همراه در استان فارس و خصوصا شهر شیراز، شرط رفع مشکل را توسعه تعداد دکل ها دانست و اظهار داشت: ما در این حوزه با شهرداری یا سایر مجموعه ها نظیر اوقاف، همکاری و تعامل خوبی داریم اما برای نصب دکل در اماکن خصوصی، با مقاومت شدید مردم روبرو می باشیم.
مدیر مخابرات منطقه فارس اظهار داشت: با عرضه اسناد و مدارک اثبات می نماییم که دکل های تلفن همراه برای سلامت شهروندان هیچ عارضه و مشکلی ایجاد نمی کند.
ایزدی با اشاره به اینکه مخابرات در ازای نصب دکل در حیاط یا روی پشت بام منازل و آپارتمان ها، متناسب با موقعیت مکانی، ماهیانه با صاحب یا صاحبان ملک، اجاره پرداخت می کند.