انتقاد از برخورد سلیقه ای و بدون معیار در ممیزی بازی های کامپیوتری

به گزارش خط رند ۹۱۲ رئیس کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان نصر با انتقاد از برخورد سلیقه ای و بدون معیار و سختگیرانه در ممیزی بازی ها، اظهار داشت: اگر کلیت این مساله به درستی انجام می شد، شاید چالش زیادی برای بازی سازها ایجاد نمی کرد، اما در یک سال و نیم گذشته مصادیق ممیزی به شدت سلیقه ای شده و این مساله بازی سازها را آزار می دهد.
حسین مزروعی در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه مشکل بازی سازها هم اکنون، موضوع ممیزی بازی هاست، اظهار داشت: زمانی که بازی سازها یک محصول تولید می کنند، بنیاد می گوید که برای انتشار باید ممیزی صورت گیرد. این ممیزی قبل از این هم وجود داشته، به این صورت که بازی سازها محصولشان را روی مارکت منتشر می کردند و پس از آن بنیاد ملی بازی های کامپیوتری بازی را بررسی می کرد و پنلی از سمت مارکت در اختیارشان بود و به بازی رده بندی سنی می داد.
وی افزود: اما الان بنیاد سامانه خودش را راه اندازی کرده و بازی سازها حتما باید قبل از انتشار، بازی را در سامانه ثبت کنند و پروانه نشر بگیرند، یعنی علاوه بر رده بندی سنی چیزی به نام پروانه نشر هست که بازی سازها با رویه جدید بنیاد موظفند آنرا دریافت نمایند. در صورتیکه قبل از این چنین الزامی نبود. منتهی با جلسات مختلفی که بازی سازها با بنیاد برگزار کردند، بازی سازها یک فرصت دو هفته ای دارند که بتوانند مجوزشان را بگیرند.
رئیس کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان نصر با اعلان اینکه اگر کلیت این مساله به درستی انجام می شد، شاید چالش زیادی برای بازی سازها ایجاد نمی کرد، اضافه کرد: موردی که در یک سال و نیم گذشته بازی سازها را آزار می دهد این است که مصادیق ممیزی به شدت سلیقه ای شده. برای مثال یک نفر بازی را بررسی می کند و تشخیص می دهد که رنگین کمان نباید در بازی باشد، به این خاطر که نماد پرچم یک گروه است، در صورتیکه این مساله نه قانونی می باشد و نه بخشنامه ای دارد و نه در هیچ رسانه دیگری اینطور سخت گیری می شود نسبت به بازی ها.

برخوردها هم سلیقه ای است و هم سخت گیرانه
مزروعی با انتقاد از برخورد سلیقه ای و بدون معیار و سختگیرانه در ممیزی بازی ها بیان کرد: زمانی هست که شما برخورد سلیقه ای دارید اما سخت گیری اش آزادهنده نیست، اما هم اکنون این برخورد سلیقه ای، به شدت هم سختگیرانه است. هر موردی که کارشناسان احساس کنند ممکنست مشکلی داشته باشد، همان جا از بازی ساز می خواهد آنرا سانسور کند. یک سری مصادیق هم توسط خود بنیاد به شورای رده بندی سنی ارجاع داده می شود.
وی افزود: این هم جزو مواردی است که بازی سازها تصور می کنند پشت درهای بسته و بدون هرگونه شفافیتی در موردشان تصمیم گیری می شود. نظام رده بندی سنی ۱۲ سال است که در کشور وجود دارد و اتفاقا کار خوبی بوده، اما روش اجرا که طی یک سال اخیر تغییرات جدی داشته و سخت گیری ها بیشتر شده، برای بازی سازها چالش بزرگ به وجود آورده است.
رئیس کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان نصر درباره کارهای این کمیسیون برای رفع اشکال بازی سازان بیان کرد: ما بمحض این که باخبر شدیم بنیاد مقرر است چنین تغییر و تحولاتی دهد و سامانه ای طراحی کند، از حدود یک سال پیش درخواست جلسه کرده و جلساتی را از جانب کمیسیون با مدیرعامل بنیاد، معاونت های مختلف و خصوصاً معاونت نظارت بنیاد برگزار کردیم و در آن جلسات نظرات کارشناسی خودرا منتقل کردیم.
مزروعی افزود: تصمیمات بسیار غلط تری داشت گرفته می شد که با نظرات و صحبت های مفصل و چانه زنی در جلسات، برخی تعدیل شدند. بعنوان مثال هر آپدیت بازی قرار بود مجوز جدا داشته باشد. ما ساعت ها صحبت کردیم که این اصلا از لحاظ فنی شدنی نیست و یک بازی ممکنست در طول روز سه آپدیت بدهد و نمی تواند سه بار مجوز بگیرد که این پذیرفته شد. منتهی تعدیلاتی که انجام دادیم، آن قدری نبوده که بتواند بازی سازها را راضی کند.

تیغ ممیزی قشر بزرگی از بازی سازهای داخلی را آزار می دهد
وی با اعلان اینکه در نهایت اتفاقی که افتاد این بوده که همچنان تیغ ممیزی قشر بزرگی از بازی سازهای داخلی را آزار می دهد، اضافه کرد: در ادامه ما از سمت کمیسیون به وزیر ارشاد نامه نوشتیم، کوشیدیم با مدیریت بنیاد تعامل نماییم تا شرایط بهتر شود، اما تا کنون تغییرات شایان توجهی حاصل نشده است. موضوع این است که هیچ یک از بازی سازها مخالف ممیزی نیست و همه می دانند که در ایران کار می کنند و باید کار قانونی و در قالب موازین انجام دهند. در این مساله شکی نیست، اما مساله همان تعامل است.
رئیس کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان نصر با اشاره به بیانیه بازی سازها برای رفع مشکلاتشان بیان کرد: در حدود سه ماه گذشته بازی سازها اطلاعیه ای دادند، قبل از آن هم ما تلاش هایی داشتیم اما این بیانیه رسانه ای شد و بازی سازها تمام تلاششان را کردند که معاون نظارت بنیاد نسبت به تصمیماتی که گرفته و نحوه عملکردش پاسخگویی داشته باشد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. رسانه ها هم اهتمام کردند از آنها بخواهند در این زمینه توضیح دهند، اما تنها یک جواب ساده از پیش آماده دریافت نمودند که ما این مساله را تکذیب می نماییم، تغییری اتفاق نیفتاده و شرایط مانند گذشته است.
مزروعی با اعلان اینکه حداقل در این چندماه گذشته هیچ پاسخگویی از جانب معاونت نظارت بنیاد داده نشده، اظهار نمود: ۱۴۰۰ بازی ساز و فعال جدی در این عرصه آمدند اعتراض کردند و می گویند از این سبک ممیزی لطمه می خورند. وقتی کل این صنعت آمدند و اعتراض کردند، حداقل توقع این است که یک جواب شفاف از سمت معاونت نظارت بنیاد بگیرند، نه این که موضوع را از اساس تکذیب کنند که ما هیچ کاری نکردیم و کلیه فلسفه جوابشان همین باشد. بعد از رخدادهای اخیر تعامل جدیدی با مدیرعامل بنیاد در حال شکل گیری است و امیدوارم بخش قابل توجهی از این موارد با ورود ایشان بهبود یابد.

منبع: