واتساپ از دولت هند شکایت نمود

خط رند ۹۱۲: واتساپ فیسبوک مقابل مقررات دولت هند که این سرویس پیامرسان را ملزم می کند دسترسی به پیامهای رمزنگاری شده را فراهم آورد، شکایت نمود.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، سخنگوی واتساپ تایید نمود این شرکت بعدازظهر سه شنبه شکایتی را در یک دادگاه دهلی نو تنظیم کرده و این شکایت ممکنست هفته جاری بررسی شود.

این شرکت در اطلاعیه ای اعلام نمود الزام اینکه پیامها قابل ردگیری باشد معادل درخواست از ما برای نگهداری اثر انگشت هر پیامی است که در واتساپ ارسال می شود و به مفهوم به انتها رسیدن پیامهای رمزنگاری شده و اساسا تضعیف حق حریم خصوصی افراد است. ما همیشه در کنار جامعه مدنی و کارشناسان سراسر جهان مخالف مقرراتی بوده ایم که حریم خصوصی کاربرانمان را نقص می کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: واتساپ همچنان به تعامل با دولت هند برای راهکارهای عملی بمنظور ایمن نگه داشتن مردم شامل پاسخ به درخواستهای حقوقی مشروع برای اطلاعات ادامه می دهد.

شرکتهای فناوری نظیر فیسبوک، توییتر و گوگل که در سراسر جهان با تفحصهای رگولاتوری روبرو هستند، با دولت هند که در فوریه مقررات سخت گیرانه ای برای اپراتورهای شبکه اجتماعی، رسانه اجتماعی و پلتفرمهای پخش آنلاین معرفی نمود، اختلاف پیدا کرده اند. این مقررات شرکتها را ملزم می کند مکانیزمی برای رسیدگی به شکایات کاربران ایجاد کرده، مسئول پایبندی به مقررات تعیین کنند و گزارشهای ماهانه پایبندی به دولت هند ارائه نمایند.

مهلت سه ماهه غولهای فناوری برای عمل به این مقررات روز سه شنبه به پایان رسید و این شرکتها حالا ملزم هستند محتوای غیرقانونی را سریعا حذف نمایند. تحت سیاست مذکور، اپلیکیشنهای پیامرسان ملزم هستند هویت ارسال کنندگان پیامهای غیرقانونی در پلتفرمهایشان را افشا کنند که پیام رسانهایی مانند واتساپ را مجبور می کند پیامهای رمزگذاری شده را رمزگشایی کنند و حریم خصوصی کاربران بدین سان نقض می شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، واتساپ بیش از نیم میلیارد کاربر در هند دارد و در چند سال قبل بر سر موارد مختلف با دولت هند اختلاف پیدا کرده است. این شرکت هفته جاری در واکنش به ابراز نگرانی دولت هند درباره سیاست حریم خصوصی جدیدش، اعلام نمود حریم خصوصی کاربران بالاترین اولویت این سرویس پیامرسان است. سیاست حریم خصوصی جدید واتساپ که به این شرکت اجازه می دهد اطلاعات کاربران را با فیسبوک و شرکتهای زیرمجموعه اش به اشتراک بگذارد، به یک مورد دعوای حقوقی در هند منجر شده و همزمان رگولاتور هند سرگرم تحقیقات در این خصوص است.

منبع: