از سوی معاونت علمی و فناوری؛ نوآوری و خلاقیت در حوزه گیاهان دارویی حمایت می شود

خط رند ۹۱۲: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح های کارآفرینانه و نوآورانه مبتنی بر گیاهان دارویی حمایت می کند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری، یکی از راهبردهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه زنجیره تولید و ارزش در حوزه گیاهان دارویی است. برخی کشورها تنها با ایجاد صنایع بسته بندی مناسب و زنجیره تولید از گیاهی مانند زعفران میلیاردها دلار درآمد کسب کرده اند، این در حالیست که ایران بزرگترین تولید کننده این گیاه در جهان است.
اقلام پر ارزش دیگری نیز در زیست بوم طبیعی کشور وجود دارد. آنغوزه، گل محمدی، باریجه و ده ها قلم گیاه پر ارزش که در صورت وجود صنایع مختلف، به بنیادی برای صادرات ده ها فرآورده تقسیم می شوند.
به همین دلیل، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی را تاسیس کرد. این ستاد تا کنون توانسته است صدها استارت آپ و شرکت فناور را ترغیب کند که در این عرصه ورود کنند و فرآورده ها و محصولات مختلفی تولید کنند که خیلی از آنها پتانسیل صادراتی دارد.
تنوع اقلیمی، تنوع گونه ای، ذخائر ژنتیکی، طب سنتی اسلامی ایران، دانش بومی، گیاهان دارویی انحصاری ایران، بسیار قابل توجه است. با بهره بردن بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهی که حدود ۲۰۰۰ گونه آنها خاصیت دارویی دارند، می توان تحولی جدی در اقتصاد کشور ایجاد کرد و صدها هزار شغل آفرید.
گرایش مردم به استفاده از گیاهان دارویی وطب سنتی و اسلامی پژوهشگران و پژوهشگران کشور را برآن داشته که بیش از گذشته در صدد احیای این ظرفیت باشند.
با کوشش های صورت گرفته اکنون هزاران هکتار متر مکعب از زمینهای زراعی، زیر کشت گیاهان دارویی است. هر چند ظرفیت کشور بسیار بالاتر از این است و نباید تنها به کشت گیاهان پرطرفداری مثل زعفران اکتفا کرد که بخش عمده ای از سطح زیر کشت گیاهان دارویی را به خود مختص کرده است.
محصولات دارویی، آرایشی و بهداشت و غذایی بسیاری وجود دارد که می توان از گیاهان دارویی تولید کرد. بر این اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد مسئول در این عرصه، آمادگی دارند تا پذیرای طرح های نوآورانه، خلاق و مبتنی بر فناوری باشند.
محققان و پژوهشگران می توانند خیلی از محصولاتی که هم اکنون در کشور، تولید نمی گردد را بومی سازی کنند و در این راه از کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهره مند شوند. کارآفرینی بر پایه گیاهان دارویی، یکی از جذاب ترین حوزه های کارآفرینی است.

منبع: