دسترسی به توییتر در نیجریه مسدود شد

اپراتورهای مخابرات در نیجریه با دستور دولت دسترسی به توییتر را تا آخر شنبه به صورت کامل مسدود کردند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، دبیر اجرایی انجمن اپراتورهای مخابراتی دارای مجوز نیجریه به بلومبرگ اظهار داشت: اپراتورهای مخابراتی بزرگ دسترسی به توییتر را تا بعدازظهر روز جمعه قطع کردند. باآنکه بامداد روز شنبه توییتر در بعضی از مناطق این کشور قابل دسترس بود اما اپراتورها درحال قطع کردن دسترسی در همه پلتفرمها هستند. اعضای این انجمن از کمیسیون ارتباطات نیجریه برای مسدود کردن دسترسی به توییتر دستور گرفته اند و تنها به دستورات دولت عمل می کنند چونکه برای فعالیت از دولت مجوز می گیرند.

دستور مسدود شدن دسترسی به توییتر به دنبال حذف پست محمدو بوهاری، رئیس جمهور نیجریه در این شبکه اجتماعی صادر شد. اپلیکیشن توییتر محبوبیت زیادی در بین جوانان شهری نیجریه دارد و ششمین پلت فرم شبکه اجتماعی پراستفاده در این کشور است و مسدود شدن دسترسی به آن اعتراضات را برانگیخت. توییتر نسبت به این اقدام ابراز نگرانی و اعلام نمود برای احیای دسترس پذیری تلاش می کند.

دولت نیجریه با انتقاداتی در مورد لایحه پیشنهادی روبروست که بیانیه های زیان آور برای امنیت ملی و اظهارات تضعیف کننده اعتماد عمومی به دولت در شبکه اجتماعی را ممنوع می کند. تحت این قانون، خاطیان با مجازات جریمه و حداکثر سه سال زندان روبرو می شوند و سازمانهای اجرایی اجازه دارند به فراهم کنندگان خدمات اینترنتی برای محدود کردن دسترسی دستور دهند.

مسدود شدن دسترسی به توییتر قبل از تصویب این قانون، نگرانیهای جدیدی را درباره نیات دولت نیجریه برانگیخته است.

مردم نیجریه با استفاده از ابزارهای VPN فیلتر را دور زده و به توییتر دسترسی پیدا می کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت هند هم با صدور یک اخطار نهایی به توییتر، از این شبکه اجتماعی خواست فورا به مقررات جدید برای شرکتهای رسانه اجتماعی عمل کند در غیر این صورت با تبعات جدی مواجه خواهد شد. طبق مقررات جدید که در فوریه به اجرا درآمد، شرکتهایی نظیر توییتر، گوگل، یوتیوب، فیسبوک و واتس اپ باید نماینده ای برای رسیدگی به شکایات در هند منصوب کنند. مجازاتهای نقض این مقررات شامل محکومیت به زندان است.

منبع: