رئیسی پژوهشگاه دانش های بنیادی خبر داد: حمایت رهبری از طرح شتابگر ملی

به گزارش خط رند ۹۱۲ رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی با اشاره به اینکه پروژه شتابگر ملی بزرگتر از پروژه رصدخانه است، اظهار داشت: با اجرای این طرح پنج هزار دانشمند می توانند در باریکه های مختلف شتابگر فعالیت کنند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر، دکتر محمدجواد لاریجانی امروز در مراسم بهره برداری از طرح های ملی معاونت علمی و فناوری که به صورت ویدیو کنفرانسی با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: طرح کلان رصدخانه ملی از زمان ریاست جمهوری خاتمی کلید خورد و از آغاز این پروژه تابحال سه دوره ریاست جمهوری گذشته است.
وی با اشاره به اینکه پروژه رصدخانه ملی همچون طرح های بزرگی است که نه در خلال دهه اخیر بلکه در سده گذشته مهم و با اهمیت بوده است، اظهار داشت: از آغاز استارت این پروژه ۲۵ سال زمان گذشته تا اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه مکان یابی رصدخانه ملی ایران شش سال به طول انجامید اظهار داشت: ازاین رو قله گرگش در کاشان نه بعنوان بهترین نقطه در ایران بلکه بعنوان بهترین نقطه در منطقه برای این رصدخانه انتخاب گردید.
لاریجانی تصریح کرد: در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد موضوعات در ارتباط با ساماندهی و طراحی علمی پروژه توسط دکتر منصوری بعنوان مدیر پروژه انجام گرفت.
رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی ضمن اشاره به پیشرفت در دوره احمدی نژاد اظهار داشت: در آن زمان آیینه اصلی تلسکوپ رصدخانه از خارج تهیه و سپس طراحی های داخلی و ساخت رصدخانه شروع شد.
لاریجانی افزود: طی هفت سال گذشته پروژه رصدخانه با شتاب بیشتری اجرایی شده به صورتی که میتوان نام این دوره را دوره پرشتاب ساخت پروژه نامگذاری کرد.
وی با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری از این طرح کلان حمایت کرد، اظهار داشت: دکتر ستاری کارهای عظیمی در زمینه های علمی همینطور پیگیری چنین پروژه هایی طی مدت فعالیت شان انجام داده اند.
لاریجانی با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه هم از این طرح حمایت هایی داشت، اظهار داشت: اگر این حمایت ها نبود پروژه اجرا نمی شد.
وی با تکیه بر این که پروژه رصدخانه ملی یک طرح هایتک به حساب می آید، اظهار داشت: بخش بزرگی از این پروژه در داخل کشور انجام گرفته است.
بهره مندی دانشمندان از پروژه شتابگر ملی
وی ضمن اشاره به پروژه شتابگر ملی اظهار داشت: شتابگر ملی همچون پروژه های مهمی است که بزرگی آن چندین برابر رصدخانه ملی بوده و درحال شتاب گرفتن است.
رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی با اشاره به اینکه برای اجرای پروژه شتابگر ملی از جانب مقام معظم رهبری هم حمایت هایی دریافت کردیم اظهار داشت: رئیس سازمان انرژی اتمی هم در اجرای این پروژه مشارکت هایی داشته است.
وی با تکیه بر این که پروژه شتابگر ملی کاربردهای فراوانی دارد، اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن پروژه شتابگر ملی ۵ هزار دانشمند می توانند به واسطه آن و در باریکه های مختلف شتابگر مشغول به کار شوند.

منبع: