تقویت میکروسکوپ ها برای تهیه فوری تصاویر سه بعدی

خط رند ۹۱۲: اطلاعاتی که پژوهشگران با مشاهده تصاویر دوبعدی میکروسکوپی به دست می آورند محدود است و تهیه آنی تصاویر سه بعدی از این طریق می تواند بسیار رهگشا باشد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از انگجت، پژوهشگران آمریکایی روشی ساده و مؤثر و کم هزینه ابداع نموده اند تا میکروسکوپ ها برای تهیه تصاویر سه بعدی از زوایای متفاوت از سوژه ها قابل استفاده باشند.
بدین منظور دو آینه چرخان به جلوی دوربین میکروسکوپ های آزمایشگاهی اضافه می شود. این روش موجب می شود تا بتوان بصورت آنی تصاویر سه بعدی از انواع سوژه ها را تهیه کرد. این روش صد برابر سریع تر از روش تبدیل تصاویر میکروسکوپی دوبعدی به سه بعدی است.
در حال حاضر برای سه بعدی کردن تصاویر دوبعدی میکروسکوپی باید صدها عکس از سوژه تهیه و سپس آنها را در محیط یک برنامه نرم افزاری آپلود کرد تا در نهایت تصویر سه بعدی نهایی در دسترس قرار بگیرد. این کار حتی با بهره گیری از یک کامپیوتر قدرتمند مدتی طول می کشد ولی چاره جدید وقت گیر نیست.
محققان با بهره گیری از این میکروسکوپ اصلاح شده از یون های کلسیم حامل سیگنال های عصبی تصویربرداری کرده و از همین طریق گردش خون را در جنین یک آبزی بررسی کردند. همین طور به همین شیوه از سلول های سرطانی درحال حرکت در بدن این آبزی نیز بصورت سه بعدی بطور آنی تصویربرداری شد.

منبع: