تولید کامپیوتر کوانتومی با پردازنده ۱۰۰ کیوبیتی و اتم های صفر مطلق

خط رند ۹۱۲: یک شرکت تجاری برای نخستین بار موفق به تولید کامپیوتر کوانتومی ۱۰۰ کیوبیتی شده که پردازنده آن مجهز به اتم هایی است که تا دمای نزدیک به صفر مطلق سرد شده اند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از زد دی نت، کنترل اتم های مذکور در این دما با بهره گیری از لیزر انجام می شود و از این طریق قدرت پردازش کامپیوتر کوانتومی مذکور به میزان شایان توجهی ارتقا می یابد.
شرکت آمریکایی کلد کوآنتا که در حوزه سرد کردن اتم ها تخصص دارد بتازگی از پردازنده کامپیوتر کوانتومی جدیدش رونمایی کرده که بمنظور تولید کامپیوتر کوانتومی ۱۰۰ کیوبیتی مورد استفاده قرار گرفته است. این کامپیوتر هیلبرت نام دارد و رونمایی از آن در اواخر سال ۲۰۲۱ انجام می شود.
سرد کردن دمای اتم ها در حد صفر مطلق (حدود منفی ۲۷۳ درجه سانتیگراد) تولید پردازنده های کوانتومی با توان پردازش بالا را ممکن می کند. تا قبل از این آی بی ام با تولید پردازنده کوانتومی ۶۵ کیوبیتی پیشتاز بود و حالا کامپیوتر هیلبرت با آن رقابت می کند. کلدکوانتا می خواهد در سال های آتی کامپیوتر های کوانتومی با توان پردازش بالاتر نیز تولید نماید و حتی برای تولید کامپیوتر کوانتومی ۱۱۲۱ کیوبیتی در سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی نموده است.

منبع: