استفاده از آلیاژ جدید برای کاهش صدای هواپیماها در زمان فرود

بخش زیادی از سروصدای هواپیماها در حین فرود مربوط به موتور آنهاست، اما مقاومت بال هواپیماها در مقابل جریان هوا نیز سروصدای زیادی به وجود می آورد که آلیاژی جدید به حل این مشکل کمک می نماید.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از نیواطلس، آلیاژ جدید از جنس آلیاژهای حافظه دار است. این نوع آلیاژها دارای توانایی تغییر ساختار در پاسخ به یک محرک، در قالب تنش یا حرارت هستند. این تغییر در ساختار به این معنا است که ماده ای که دارای یک شکل خاص در دما و سطح تنشی معین است با تغییر دما و سطح تنش، شکل متناظر با آن تغییرات را خواهد داشت.
آلیاژ مورد اشاره در فضای داخل بال ها تزریق می شود تا در زمان فرود هواپیما و بالا آمدن رویه بال ها بمنظور ایجاد مقاومت در مقابل جریان هوا و کمک به توقف هواپیما از میزان سروصدای ایجادشده بکاهد. این تزریق فضای داخلی درون بال را پر می کند و از شدت صدای باد کاهش می دهد.
به گفته پژوهشگران دانشگاه تگزاس، این آلیاژ یک غشای کامپوزیتی پلیمری تقویت شده با بهره گیری از الیاف کربنی است که ترکیبات متنوع دیگری نیز دارد و در شبیه سازی های کامپیوتری عملکردی موفق داشته است. هم اکنون آزمایش های تونل باد بر روی بال های هواپیماهای کوچک برای کسب اطمینان از عملکرد موفق این آلیاژ در جریان است.