سورنا ستاری تأکید کرد: ضرورت ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در پژوهش

معاون علمی و فناوری رییس جمهور از راه اندازی بیش از ۷ هزار شرکت دانش بنیان و خلاق آگاهی داد و اظهار داشت: شرکت های خلاقِ ویژه علوم انسانی آغاز به کار کرده اند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر، آئین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی بامداد امروز با حضور وزیر علوم بصورت حضوری و مجازی اجرا شد.
سورنا ستاری با اشاره به برگزاری جشنواره فارابی اظهار داشت: طی هفت الی هشت سال قبل یک اتفاق بزرگ افتاد؛ چیزی که اسم آنرا اکوسیستمِ نوآوری یا زیست بوم نوآوری در کشور می گذاریم و به مدل بسیار موفقی برای بحث های تجاری سازی در زمینه فناوری رسیده ایم.
وی افزود: این زیست بوم از دانشگاه ها، مراکز نوآوری، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری شروع می شود. همین طور یک ساختار مالی و انواع صندوق های پژوهش و فناوری کنار این زیست بوم فعالیت می کند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اضافه کرد: زمینه ای برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در دانش فراهم گشته است، برای حل مشکلات مردم به محصول نیاز داریم و محصول، حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش پژوهش است؛ بخشی که همیشه از آن غافل بودیم. تا بخش خصوصی در پژوهش سرمایه گذاری نکند، محصولی به مردم تحویل داده نمی گردد.
وی افزود: تلاش زیست بوم بر این است که بخش خصوصی در پژوهش سرمایه گذاری کند که نتیجه آن راه اندازی بیش از هفت هزار شرکت دانش بنیان و خلاق است. همین طور شرکت های خلاقِ ویژه علوم انسانی آغاز به کار کرده اند.
ستاری افزود: روح علوم انسانی چیزی است که در همه بخش های صنعتی و جامعه باید به وضوح ببینیم و فکر می نماییم مدلهای موفقی را توسعه داده ایم.
وی اشاره کرد: گرچه در علوم انسانی دیر شروع کردیم و دلیل هم این بود که در زمینه های دیگر، ورود به تکنولوژی و به محصول رسیدن آسان تر بود. از سال قبل خانه های خلاق در بافت های فرسوده و خانه های قدیمی افتتاح شد. بیش از ۳۰ خانه خلاق درحال راه اندازی و بیش از ۱۶ خانه به وجود آمده است. در این خانه ها جوانان تحصیل کرده در زمینه علوم انسانی، ایده های خودرا تجاری می کنند.
معاون رییس جمهوری اضافه کرد: بیش از هزار و ۵۰۰ شرکت خلاق داریم، که این بخش با کمک استادان می تواند توسعه قابل توجهی پیدا کند.