درمان تشنج با سازوکار خوددرمانی مغز انسان

خط رند ۹۱۲: پژوهشگران دانشگاه ویرجینیا موفق به شناسایی یک سازوکار خوددرمانی در مغز انسان شده اند و می گویند این سازوکار به درمان تشنج کمک می نماید.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از نیواطلس، سلول های ایمنی مغز موسوم به میکروگلیا در قالب این سازوکار از نقش تعریف شده خود فراتر می روند و با حرکت در مغز به التیام و بهبود سلول های مغزی لطمه دیده کمک می کنند. این روند درمان صرع و تشنج را تسهیل می کند.
ماکروفاژها نوعی از گلبول های سفید دستگاه ایمنی بدن هستند که باقی مانده های سلولی، مواد بیگانه، میکروب ها، سلول های سرطانی و هرچیز دیگری که پروتئین های ویژه سلول های سالم بدن را بر روی سطح خود نداشته باشند، در فرآیندی به نام بیگانه خواری می بلعند. میکروگلیا نام ماکروفاژهای ساکن مغز و نخاع است که سلول های عصبی و نورونهای لطمه دیده را بلعیده و از بین می برند.
این بار برای میکروگلیا کارکرد جدیدی تعریف شده است. پژوهشگران از یک فناوری تصویربرداری موسوم به میکروسکوپی دو فوتونی جهت بررسی مغز موش هایی که گرفتار تشنج شدید شده بودند، بهره برده و دریافتند که میکروگلیا فقط نورون های لطمه دیده را طبق انتظار پاکسازی نمی کند، بلکه آنها را بهبود می بخشد.
میکروگلیا بدین منظور کیسه های ریزی را در اطراف سلول های عصبی لطمه دیده به وجود می آورد و از این طریق پروسه پاکسازی و احیا را مدیریت می کند. این کشف گامی مهم در جهت تولید داروهای ضدصرع و ضدتشنج توصیف شده و انتظار می رود در آینده به موفقیت های تازه ای دراین زمینه منجر شود.

منبع: