در گزارش خط رند ۹۱۲ اعلام شد؛ حمایت بلاعوض برای دریافت استانداردهای صادراتی

به گزارش خط رند ۹۱۲ معاون نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: تسهیلات برای ثبت اختراع، دریافت استانداردهای صادراتی و مشاوره صادراتی از خدمات این صندوق به دانش بنیان ها است که بتوانند صادرات داشته باشند.

سیاوش ملکی فر در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه صادرات اغلب محصولات دانش بنیان مستلزم دریافت استانداردهای تخصصی هستند، گفت: به طور معمول پروسه گرفتن استانداردهای صادراتی پیچیده، زمان بر و هزینه بر است؛ بدین جهت صندوق نوآوری و شکوفایی برای دریافت این استانداردها خدمات ویژه ای به دانش بنیان ها ارائه می کند.
به گفته معاون نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی، برای مشاوره، گرفتن و تمدید استانداردهای صادراتی، ۷۰ درصد هزینه ها تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان بصورت بلاعوض به هر شرکت دانش بنیان اختصاص می یابد.
وی اظهار داشت: در سال ۹۹ بیش از ۱.۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض به شرکتها برای دریافت استانداردهای صادراتی ارائه کرده ایم.
حمایت بلاعوض برای ثبت اختراع در سایر کشورها
وی اشاره کرد: یکی دیگر از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان، کمک به حفاظت از انواع دارایی های فکری آنها همچون اختراع، نشان تجاری و طرح صنعتی است.
وی با اعلان اینکه شرکت های صادراتی برای حفاظت از فناوری و سایر دارایی های فکری شان در بازارهای هدف خود، باید آنها را در همان کشورها به ثبت برسانند، بیان کرد: ثبت یک اختراع در ایران یا هیچ کشور دیگری جز کشور هدف نمی تواند ضامن حفاظت از آن اختراع در کشور هدف باشد و لازم است شرکتها اولاً انواع دارایی های فکری خودرا بشناسند و ثانیاً آنها را در بازارهای هدف خود به ثبت برسانند.
به گفته ملکی فر، برخی کشورها توانایی بی نظیر و سوابق درخشانی در مهندسی معکوس محصولات پیشرفته دارند و اگر احتیاط نکنیم، می توانند محصولات نوآورانه شرکت های ایرانی را به سرعت کپی کنند و راه ورود به بازار خودشان را بر کشور ما ببندند.
وی با اشاره به خدماتی که صندوق نوآوری و شکوفایی برای حفاظت از دارایی های فکری به این شرکتها ارائه می کند، بیان کرد: حتی در نظام حقوقی و قضایی ما هم بنا بر تقدم زمانی است و اگر یک شرکت خارجی، اختراع خودرا زودتر از یک شرکت ایرانی در کشورمان به ثبت رسانده باشد، بازار داخل را برای خود قبضه کرده است و از این منظر هیچ تفاوتی بین ایرانی و خارجی وجود ندارد.
ملکی فر اشاره کرد: اگر شرکتها به این مساله دقت نکنند و بطورمثال پروانه ثبت اختراع شرکت دیگری، شامل داخلی یا خارجی را در هر کشوری، همچون ایران نقض کنند، در صورت اقامه دعوا توسط طرف مقابل باید جرایم سنگینی بپردازند.
وی اشاره کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی سالانه تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای ثبت اختراع، ۱۰۰ میلیون تومان برای ثبت نشان تجاری و ۴۵ میلیون تومان برای ثبت طرح صنعتی در خارج از کشور به شرکت های دانش بنیان کمک بلاعوض ارائه می کند.
آموزش ها و مشاوره های صادراتی
ملکی فر با اعلان اینکه خیلی از شرکت های دانش بنیان محصولات و خدمات پیشرفته ای دارند که امکان صادرات آنها نیز وجود دارد، اما راه و چاه صادرات را نمی شناسند، بیان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی بوسیله کارگزاران تخصصی و باتجربه، انواع آموزش ها و مشاوره های صادراتی لازم را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می دهد.
وی افزود: شرکت های دانش بنیان می توانند سالانه تا ۱۰ میلیون تومان حمایت بلاعوض آموزشی و ۱۰ میلیون تومان حمایت بلاعوض برای دریافت مشاوره از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت نمایند.

منبع: