تجهیزات فراموش شده آزمایشگاهی به چرخه خدمات دهی بازمی گردد

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: با کمک توانمندان حوزه خدمات آزمایشگاهی، تجهیزات بلااستفاده را به چرخه خدمت رسانی بازگردانیم.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری، تجهیزات بلااستفاده آزمایشگاهی همچون معضلاتی است که مراکز و آزمایشگاه ها با آن مواجهند. تجهیزات گران قیمتی که به علت عدم عرضه خدمات تعمیر و نگهداری مناسب، از چرخه خدمات دهی خارج و به فراموشی سپرده می شوند. اما این مساله راه کارهایی دارد که از آن جمله میتوان به شناسایی زیست بوم فناوری و نوآوری صنعت آزمایشگاهی در کشور اشاره نمود.
رضا اسدی فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اینباره عنوان کرد: دسترسی ساده به خدمات آزمایشگاهی باکیفیت و با قیمت مناسب، یکی از چالش های پیش روی پژوهشگران و صنایع کشور است. همینطور از چرخه خارج شدن این تجهیزات هم دیگر معضلی است که در این حوزه وجود دارد.
وی اضافه کرد: ارائه نشدن خدمات تعمیر و نگهداری مناسب و در نتیجه متوقف شدن خدمات دهی برخی تجهیزات ارزشمند، معضلی است که بار مالی زیادی برای این مراکز دارد و ظرفیت این مراکز را بلااستفاده می گذارد.
اسدی فرد ضمن اشاره به این که شبکه ازمایشگاهی فناوردی راهبردی از سال ۹۳ که به وجود آمد، به دنبال شناسایی و تکمیل زنجیره ارزش آزمایشگاهی در کشور است، تصریح کرد: این شبکه بعنوان بستری برای گردآوری و به اشتراک گذاری توانمندی ها و امکانات آزمایشگاهی کشور در حوزه های مختلف و همینطور پلتفرمی برای تسهیل دسترسی به خدمات آزمایشگاهی باکیفیت، فعالیت می کند.
مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: تعمیر و نگهداری این تجهیزات از خرید مجدد آنها و تحمیل هزینه های هنگفت برای مراکز، پیشگیری می کند. بنابراین سعی کردیم طی این چند سال با کمک توانمندان این حوزه، تجهیزات بلااستفاده را به چرخه خدمت رسانی بازگردانیم.