با اجرای پروژه های علمی و فناورانه؛ سهم محصولات دریایی در سبد غذایی ایرانی ها بالا می رود

به گزارش خط رند ۹۱۲ با اجرای ۱۳ پروژه فناورانه استفاده از محصولات دریایی در کشور افزایش می یابد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی وفناوری، استفاده از موجودات آبزی نقشی موثر در ارتقای کیفیت زندگی انسان دارد. این محصولات دارای جایگاه خوبی در دنیا هستند و بعنوان یکی از مهم ترین وعده های غذایی محسوب می شوند. اما سهم سفره های ایرانی از این محصولات کم و ناچیز است.
زیست دریا فقط به تولید انواع ماهیان محدود نمی گردد و بهره برداری از سایر منابع دریایی مانند جلبک ها، میکروارگانیسم ها، گیاهان آبزی و غیره هم در این عرصه قرار می گیرند.
ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با عنایت به اولویت ها و پتانسیل های موجود در کشور، تلاش می کند بهره برداری از منابع زیست دریا در حوزه های اصلاح نژاد آبزیان، واکسن و بهداشت آبزیان، پرورش جلبک و میکروجلبک، تولید گوشت ماهیان، تولید مواد زیستی و تولید سوخت زیستی را افزایش دهد.
بر همین اساس ۱۳ پروژه تعریف کرده است تا با کمک توان شرکتهای دانش بنیان، به روند تولید محصولات زیست دریا شتاب دهد. برنامه هایی چون «کشت جلبک»، «تولید تخم تمام ماده قزل آلا»، «۵ پروژه برای پرورش ماهی»، «۲ پروژه پرورش میگو»، «تولید امگا ۳»، «تولید ژلاتین از ضایعات آبزیان»، «تولید تن ماهیان بعنوان جایگزین گوشت قرمز» و «تولید خاویار».

منبع: