صرفه جویی ارزی ۵ میلیون دلاری با تولید یک نوع واکسن دامی

خط رند ۹۱۲: معاونت علمی و فناوری اعلام نمود واکسن اکتیمای مسری توسط شرکتی دانش بنیان به تولید رسید که این کار در ۴ سال اخیر مانع خروج سالانه ۵ میلیون دلار ارز از کشور شده است.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری، بیماریهای عفونی و واگیردار دامی به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید فرآورده های دامی به شمار می روند. عدم واکسیناسیون نیز سبب کاهش تولید دام می شود.
در همین راستا یک شرکت دانش بنیان با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با درک این نیاز، مبادرت به تولید واکسن اکتیمای مسری کرده است. وجود تیپ های مختلف از بیماریهای نشخوارکنندگان کوچک و سایر دام های حساس، این شرکت را بر آن داشت تا با تولید واکسـن های دامی نیاز کشور را تامین و از ارزبـری های کلان در ایـن زمینه پیشگیری کند. واکسن اکتیما بـا سویه لوکال بـا استفاده از به روزترین فناوری دنیا همراه با اپلیکاتور اختصاصی برای حفظ شرایط اسپتیک و ایجاد ایمنی بالاتر یکی از محصولات این شرکت است.
از آنجا که محصولات این شرکت با بهره گیری از به روزترین فناوری دنیا در مقیاس صنعتی تولید می شود. افزایش کیفیت محصول موجب ایجاد سـطح ایمنی بالاتر در دام ها می شود و رضایتمندی در صنعت دامپروری و بازخورد آن در جامعـه از ایـن فناوری افزایش می یابد.
به واسطه تولید محصولات این شرکت و تامین نیاز داخل، در چهار سال اخیر از خروج سالانه ۵ میلیون دلار ارز از کشور پیشگیری شده است و پیش بینی می شـود در دو سـال آینده هر سال ۴۰ میلیون دلار کاهش ارزبری از کشـور داشـته باشـیم.
این شرکت برای هر محصول موفق بـه گرفتن گواهی نامه کیفیت از آزمایشگاه رفرنس سازمان بهداشت جهانی دام شده است کـه سطح بالای کیفیت محصول را تایید می کند. همین طور کیفیت خوب محصول بـا قیمت های رقابتی در مقابل نمونه های مشابه خارجی از خاصیت های برجسته محصولات برای ورود به بازارهای جهانی است. هم اکنون واکسن اکتیما بـا قیمتی معادل یک دوم نمونه های وارداتی درحال عرضه است.

منبع: