مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو؛ پیشرفت فناوری نانو تا سال ۲۰۵۰ به اوج خود می رسد

به گزارش خط رند ۹۱۲ مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اظهار داشت: پیشبینی می شود این فناوری تا سال ۲۰۵۰ همچنان پیشرفت کند، تحقیقات و محصولات بیشتری شود.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد مصطفی(ص)، نخستین کارگاه مسابقه روزنامه نگاری علم جایزه مصطفی(ص) با مبحث مرجعیت علمی، طی روزهای ۱۷ و ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۰ توسط بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) برگزار گردید.
علی محمد سلطانی، مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در این کارگاه در مورد آینده فناوری نانو اظهار داشت: پیشبینی می شود این فناوری تا سال ۲۰۵۰ همچنان پیشرفت کند، تحقیقات و محصولات بیشتری عرضه شده و نانو با فناوری های دیگر همگرا شود.
وی در ادامه به شرح چرخه سیاست گذاری در حوزه نانو پرداخت و افزود: این چرخه شامل تدوین، ارزیابی و اجرا است. در مرحله تدوین ما مطالعات زیادی انجام داده و فعالیت کشورهای مختلف را پایش کردیم. بر این اساس توانستیم به مسؤلان توضیح بدهیم فناوری نانو و جایگاه آن در آینده دنیا کجا قرار دارد.
مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تصریح بر این که برنامه تدوین شده هر سه سال یکبار بازنگری میشود عنوان کرد: تحولات علمی در دنیا به سرعت درحال وقوع است و این امر باید در برنامه لحاظ شود.
وی افزود: فناوری را نمی توان فقط با یک جنبه بررسی کرد و چرخه را باید از آموزش تا بازار همه جانبه دید. ضمن این که متوجه شدیم برنامه های ملی بهتر است به صورت چندمرحله ای اجرا شوند.
سلطانی به مرحله اجرای این سیاستها پرداخت و عنوان کرد: در این مرحله ایجاد ساختار مناسب، تشکیل بانک اطلاعاتی و ثبت سوابق فعالیت و حمایت ها، فعالسازی امکانات موجود به جای ایجاد موسسات و زیرساخت های جدید، رتبه بندی نهادهای مختلف برای ایجاد رقابت سالم بین آنها، نگاه تشویقی به بودجه توسعه فناوری نانو از طریق جذب بودجه های تخصصی و ترویج و اطلاع رسانی به گروههای مختلف جامعه با ابزارهای متنوع مد نظر ما بود.
وی در مورد ارزیابی برنامه ها هم اظهار داشت: اندازه گیری شاخصها و انتشار عمومی گزارش عملکرد سالانه و بازنگری برنامه ها هر سه سال یکبار برای ما بسیار مهم بود تا سیاستگذاری ها را بتوانیم به درستی ارزیابی نماییم.
مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مورد دستاوردهای نانو ابتدا به حوزه ترویج پرداخت و اظهار داشت: تشکیل باشگاه دانش آموزی نانو از سال ۸۷ راه افتاد و تابحال ۱ میلیون و ۲۸۷ هزار دانشآموز را آموزش داده است؛ ضمن این که ۸۸ آزمایشگاه در کشور تجهیز شده است.
به گفته سلطانی همینطور در این زمان ۶۶ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۳ نفر دکتری در رابطه با نانو دانش آموخته شده اند. ۱۵۷ دوره و برنامه آموزشی اجرا شده، ۱۵۰ مرکز تحقیقاتی و دانشگاه و ۲۰۰۰ عضو هیات علمی در این حوزه فعالیت میکنند.
وی همینطور به المپیاد دانش آموزی نانو و مسابقه دانشجویی نانو اشاره نمود و اظهار داشت: روند انتشار مقالات نانو در ایران از سال ۲۰۰۱ و ۱۰ مقاله در سال به بیشتر از ۱۰ هزار مقاله در سال ۲۰۲۱ رسید. رتبه ایران هم در ماه مه ۲۰۲۱ پس از آمریکا، چین و هند رتبه چهارم است. ۲۴ درصد کل پتنت های خارجی ایران در این حوزه است.

منبع: