از سوی معاونت علمی صورت می گیرد؛ پشتیبانی از دانش بنیانهایی که زنجیره تامین جهانی را تکمیل می کنند

به گزارش خط رند ۹۱۲ مدیرکل دفتر توسعه کسب وکار بین الملل معاونت علمی و فناوری اظهار داشت: بنا داریم از شرکتهایی که زنجیره تامین سطح بین المللی را تامین کنند، حمایت ویژه ای داشته باشیم.

روح الله استیری در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: با بررسی آمار تجارت جهانی محصولات دانش بنیان ذیل کدهای تعرفه گمرک جهانی به این مهم رسیدیم که تعدادی از این محصولات ظرفیت و قابلیت ورود و رسوخ بمراتب بالاتری در بازار بین المللی دارند و این در حالیست که پتانسیل خالی بازار شرکتهای دانش بنیان دیده می شود.
مدیرکل دفتر توسعه کسب وکار بین الملل معاونت علمی و فناوری اضافه کرد: با بررسی این سایت به میزان فروش محصولات برخی شرکتهای دانش بنیان و این که بیشتر در چه کشورهایی مخاطب دارند پی بردیم.
وی اظهار داشت: با بررسی و ارزیابی شرکتهای دانش بنیان تولیدکننده محصولات مهم در سطوح بین المللی یکی از برنامه های اصلی خودرا در خصوص حمایت ویژه از شرکتهای دانش بنیانی قرار دادیم که می توانند زنجیره تامین در سطح بین المللی را تکمیل کنند.
به گفته استیری، بر همین اساس، در صدد هستیم بیشتر از شرکتهایی که علاوه بر قابلیت ورود به بازار بین المللی می توانند به تکمیل زنجیره تامین سطح بین المللی بپردازند، حمایت نماییم.
مدیرکل دفتر توسعه کسب وکار بین الملل معاونت علمی و فناوری افزود: طی ۵سال اخیر بصورت عام از صادرات شرکتهای دانش بنیان حمایت کردیم که تقویت شوند و به بازارهای بین المللی وارد شوند. اما رویکرد جدید معاونت علمی و فناوری، ویژه سازی حمایتها برای صادرات مبتنی بر زنجیره تامین جهانی است.
وی با اعلان اینکه البته این برنامه جدید به مفهوم عدم پشتیبانی از صادرات محصولات دانش بنیان مبتنی بر روال گذشته نیست، اظهار داشت: همچنان این شرکتهای دانش بنیان حمایت می شوند اما برنامه جدید این است که برمبنای نیاز کشورها محصولات دانش بنیان به تولید برسند و صادر شوند.
استیری عنوان کرد: باتوجه به پراکندگی حوزه فناوری شرکتهای دانش بنیان، در فاز اول این برنامه حمایتی، ۵ زنجیره تامین را انتخاب کردیم که با شناسایی شرکتهای توانمند و محصولات مناسب در این عرصه ها و حمایت آنها، در صدد صادرات هر چه بیشتر این محصولات دانش بنیان باشیم.
مدیرکل دفتر توسعه کسب وکار بین الملل معاونت علمی و فناوری با اشاره به حوزه هایی که شرکتهای دانش بنیان می توانند تامین کننده در سطح بین المللی باشند، اظهار داشت: صنایع غذایی، کشاورزی، دارو، تجهیزات پزشکی و ساختمان جزء اولویت هایی هستند که شرکتهای دانش بنیان می توانند تامین کننده محصولات در سطح بین المللی باشند.