در گزارش خط رند ۹۱۲ اعلام شد؛ راه اندازی ۲۰ راکتور هسته ای برای شیرین سازی آب دریا

به گزارش خط رند ۹۱۲ عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با تکیه بر استفاده از فناوری هسته ای برای تولید آب شیرین کن و برق اظهار داشت: ایران ظرفیت راه اندازی ۲۰ راکتور هسته ای برای شیرین سازی آب دریا را دارد.

دکتر علی باکویی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، فارغ التحصیل دکتری فیزیک هسته ای و ذرات بنیادی از دانشگاه دولتی مسکو در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: بحران آب روز به روز درحال افزایش است و این نگرانی سبب توجه بیشتر مسؤلان کشورها به این مورد شده است.
وی با اشاره به اینکه بنابراین در دنیا از این بحران آب به «جنگ آب» تعبیر می کنند، اظهار داشت: کاهش منابع آبی، گرم شدن دمای زمین و کاهش بارندگی ها این نگرانی را هم بیشتر از پیش می کند به صورتی که برخی معتقدند که در سال ۲۰۲۵، دو سوم مردم دنیا مشکل کمبود آب را احساس خواهند کرد.
وی با تکیه بر این که بحران آب، یک مشکل جهانی است، اظهار داشت: اما این خطر، ایران را بیشتر از سایر کشورها تهدید می کند چونکه اقلیم ایران خشک است و بحران آب در کشور ما مقداری شدید تر از متوسط جهانی است.
به گفته وی، اما با این حال، سرانه مصرف آب کشورهای اروپایی ۷۰-۹۰ متر مکعب و در ایران ۱۷۰ متر مکعب در سال است که این مورد به الگوی مصرف آب در کشور ما بر می گردد و باید اصلاح گردد. همینطور مصرف آب در بخش کشاورزی ایران هم نسبت به سایر کشورها به صورت چشمگیری بیشتر است.
باکویی با اشاره به اینکه فناوری هسته ای همانند سایر فناوری ها برای حل مشکل بحران آب می تواند کمک کننده باشد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری هم به مبحث اصلاح الگوی مصرف اشاره کردند و به فرهنگ سازی های مصرفی هم تاکید می کنند.
وی با تکیه بر این که باید به دنبال روش هایی برای خروج از بحران آب باشیم، بیان نمود: اصلاح الگوی مصرف، استفاده از روش های جایگزین و کشف منابع جدید با استفاده از فناوری ها همچون راهکارهای مقابله با بحران آب به شمار می روند؛ کشورهایی مانند ژاپن، هند و … که به آب های آزاد دسترسی دارند به دنبال کشف منابع جدید آبی بوده اند و این مورد از گذشته مرسوم بوده؛ چونکه بخش عظیمی از کل مساحت کره زمین را آب اقیانوس ها فرا گرفته و این منبع خوبی برای تأمین آب محسوب می شود.
«فناوری هسته ای» راهکاری برای برون رفت از بی آبی
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه شیرین سازی آب اقیانوس ها و دریاها بسیار پر هزینه است، اظهار داشت: ازاین رو کشورهایی همچون عربستان توانسته اند با ساخت مجتمع های عظیم آب شیرین کن، آب دریا را قابل شرب کنند. همه کشورهایی که به آب های آزاد دسترسی دارند می توانند با استفاده از فناوری هسته ای بعنوان یکی از فناوری های کاربردی و پیشرفته برای حل بحران آب، به این مساله ورود کنند.
همه کشورهایی که به آب های آزاد دسترسی دارند می توانند با استفاده از فناوری هسته ای بعنوان یکی از فناوری های کاربردی و پیشرفته برای حل بحران آب، به این مساله ورود کنند
وی ضمن اشاره به این که ایران هم از این قضیه مستثنی نیست و می بایست نیروگاه های هسته ای را برای شیرین سازی آب راه اندازی کند، بیان نمود: هم اکنون یک نیروگاه هسته ای در بوشهر مستقر شده که علاوه بر تولید برق، شیرین سازی آب را هم انجام می دهد.
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: بعنوان کشوری که در بحران آبی قرار دارد توان شیرین سازی آب دریا با فناوری هسته ای را داریم.
به گفته باکویی، بر مبنای اسناد بالادستی، بارها اشاره شده که باید ۲۰ هزار مگاوات برق کشور از راه راکتورهای هسته ای تامین گردد و این نیروگاه ها می توانند برای شیرین سازی آب هم بکار گرفته شود. ازاین رو ایران پتانسیل راه اندازی راکتورهای هسته ای برای تولید برق و آب قابل شرب را دارد که در این مصوبه به آن اشاره شده است.
وی اشاره کرد: در قلب راکتورهای هسته ای، انرژی حرارتی تولید می شود و در مکانیزم این سیستم، فعل و انفعلاتی صورت می گیرد که انرژی این فعالیت ها با آب خارج می شود وگرنه به مرحله انفجار می رسد. در ادامه آب گرمی که از راکتور خارج می شود به توربین باز می گردد و برق تولید می شود اما در این میان بیشتر از ۳۰ درصد انرژی حرارتی آب تلف می شود که این انرژی تلف شده می تواند آب قابل شربی را در اختیار قرار دهد.
ایران ظرفیت راه اندازی ۲۰ نیروگاه هسته ای برای شیرین سازی آب دارد
فارغ التحصیل دکتری فیزیک هسته ای و ذرات بنیادی از دانشگاه دولتی مسکو با اشاره به اینکه ایران ظرفیت راه اندازی ۲۰ نیروگاه هسته ای برای تولید برق و شیرین سازی آب دریا را دارد، افزود: در واقع این ۳۰ درصد را میتوان در جهت تولید آب، به بهره برداری رساند. تولید همزمان برق و حرارت، توجیه کاملاً اقتصادی دارد چونکه از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.
وی با اشاره به اینکه البته که لازم بود سالهای پیش این فناوری را برای تأمین آب و برق در کشور اجرایی می کردیم، اظهار داشت: اما حالا هم دیر نیست و باید از این فنآوری بهره ببریم.
باکویی با اشاره به اینکه فناوری هسته ای، جزء فناوری های «های تک» است، اظهار داشت: همه کشورها در جهت رسیدن به انرژی هسته ای تلاش و به صورت مستقل فعالیت می نمایند تا به این انرژی دست بیابند.
وی اظهار داشت: در واقع کشورهای داری این فناوری علاقمند انحصاری شدن این فناوری درکشورشان هستند ازاین رو با هر کشوری چون کشور ما در صدد استفاده از این تکنولوژی به طور مستقل باشد مخالفت می کنند.
دلایل مخالفت کشورها برای عدم استفاده از انرژی هسته ای برای شیرین سازی آب دریا و تولید برق
علاوه بر پتانسیل استفاده از انرژی هسته ای برای تأمین آب و برق، امکان ساخت تجهیزات مورد نیاز آن هم در کشور توسط پژوهشگران ایرانی به صورت صد درصدی وجود دارد؛ همینطور استفاده از این تکنولوژی برای کشور درآمدزایی خواهد داشت
وی با تاکید براینکه علاوه بر پتانسیل استفاده از انرژی هسته ای برای تأمین آب و برق، امکان ساخت تجهیزات مورد نیاز آن هم در کشور توسط پژوهشگران ایرانی به صورت صد درصدی وجود دارد، بیان نمود: انرژی هسته ای یک مزیت برای کشور به حساب می آید و به سبب این که توانایی ساخت آن در کشور وجود دارد کشورهای انحصار طلب برای ما مرتب مانع تراشی می کنند. استفاده از فناوری هسته ای برای تولید آب و برق برای کشور درآمدزایی دارد.
باکویی همینطور ضمن اشاره به کاربری های مختلف انرژی هسته ای اظهار داشت: از مازاد انرژی هسته ای پس از شیرین سازی میتوان برای گرم سازی شهرهای سرد کشور بهره برد.
وی استفاده از انرژی هسته ای برای شیرین سازی آب را در کشور ضروری دانست و تصریح کرد: البته که همزمان باید مدیریت مصرف آب اصلاح گردد وگرنه به تنهایی کمک کننده نخواهد بود. روند شیرین سازی آب با استفاده از راکتورهای هسته ای هیچ ضرری ندارد چونکه بر مبنای تقطیر در راکتور شیرین سازی می پذیرد.
وی تصریح کرد: کشور ما مشکل مدیریت آب دارد و سازمان های متولی باید به این مهم توجه کنند؛ اما به نظر من هنوز سازمان ها به صورت جدی وارد این قضیه نشدند چونکه هنوز ما در عافیت به سر می بریم و تا گرفتار مشکلات حاد نشویم وضعیت همین است.
استفاده از فناوری هسته ای برای کشف منابع آب زیرزمینی
باکویی در ادامه به مبحث ایزوتوپ های هسته ای اشاره نمود و اظهار داشت: بحث دیگری که در حوزه فناوری هسته ای مطرح است استفاده از «ایزوتوپ رادیواکتیو» برای ردیابی آب های زیرزمینی و چشمه ها است.
فارغ التحصیل دکتری فیزیک هسته ای و ذرات بنیادی از دانشگاه دولتی مسکو با اشاره به اینکه هم اکنون از این ایزوتوپ ها در پزشکی استفاده می شود، اظهار داشت: از این رادیوایزوتوپ ها میتوان برای شناسایی منابع آب های زیرزمینی، محاسبه حجم و عمق آنها، میزان و منشاء آلودگی ها، محل تلاقی آب های شور و شیرین و کشف چشمه های آبی زیرزمینی استفاده نمود.
وی افزود: تکنیک های هسته ای تکنیک های دقیق و قابل استنادی هستند؛ تابحال از ایزوتوپ برای کشف آب های زیرزمینی کشور استفاده نشده ولی راهکار بسیار خوبی است.
فارغ التحصیل دکتری فیزیک هسته ای و ذرات بنیادی از دانشگاه دولتی مسکو اضافه کرد: همینطور از این روش میتوان جلوی نشت لوله های انتقال آب را گرفت چونکه این ایزوتوپها می توانند نشتی آب را شناسایی کنند و این خود به تنهایی یک روش مدیریتی آب است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص این که استفاده از انرژی های خورشیدی به جای سوخت های فسیلی و هسته ای اولویت برای رفع بحران آبی باشد بهتر نیست، اظهار داشت: ما باید از همه راهکارهای فناورانه بهره ببریم و نباید تمام تخم مرغ ها در یک سبد بگذاریم البته که استفاده از فناوری هسته ای نباید مانع از بهره وری از روش های دیگر مانند خورشیدی باشد و باید همزمان از این تکنولوژی ها برای خروج از بحران آب بهره برداری شود.
استفاده از گداخت هسته ای برای تأمین انرژی
باکویی تصریح کرد: البته که باید برای تأمین انرژی به سراغ همه انرژی ها همچون انرژی خورشیدی برویم؛ دانشمندان براین باورند که تا چند سال آینده با عنایت به مشکلاتی همچون اتمام سوخت های فسیلی یکی از بزرگترین منابع انرژی جهان گداخت هسته ای بشمار می رود و اگر خواهان دستیابی به تکنولوژی های پیشرفته هستیم باید جهت استفاده از انرژی حاصل از گداخت هسته ای برنامه ریزی جدی داشته باشیم و توانایی علمی آنرا هم داریم.
وی اضافه کرد: توانایی استفاده از نیروگاههای گداخت هسته ای می تواند ما را قادر به استفاده از منبع ارزان انرژی مشابه آنچه که در خورشید رخ می دهد بسازد. در گداخت هسته ای احتیاج به سوخت و غنی سازی اورانیوم نداریم و منبع آن ایزوتوپ های هیدروژن موجود در آب های آزاد است. ازاین رو استفاده از فناوری شکافت هسته ای برای تأمین برق و شیرین سازی آب دریاهای مقدمه ای برای بهره گیری از گداخت هسته ای بشمار می آید.

منبع: