اختراع نیمه هادی های جدید برای ال ای دی ها و سلول های خورشیدی

به گزارش خط رند ۹۱۲ محققان از تولید نیمه هادی های جدیدی از جنس پروسکایت آهن و هالید اطلاع داده اند که می توانند جایگزین نیمه هادی های سیلیکونی مورد استفاده در سلول های خورشیدی و نمایشگرهای ال ای دی شوند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از تک اکسپلور، گرمایش زمین و نتایج آن احتیاج به صفحات خورشیدی برای تولید برق را افزایش داده و بدین منظور از نیمه هادی های سیلیکونی استفاده می شود. اما روند تولید آنها پرهزینه بوده و شکنندگی این نیمه هادی ها هم بالاست.
نیمه هادی های جدید از جنس پروسکایت آهن و هالید با هزینه کمتری قابل تولید بوده و همینطور مستحکم تر و دارای بهره وری بیشتر هستند. این نیمه هادی ها را هم میتوان در چارچوب جوهرهایی برای پوشاندن سطوح مختلف مورد استفاده قرار داد و هم میتوان آنها را در چارچوب لایه هایی منعطف تولید کرد.
استفاده پژوهشگران آلمانی از این نیمه هادی ها برای تولید سلول های خورشیدی یا نمایشگرهای ال ای دی هزینه ساخت و بهره وری این محصولات را هم بالا می برد.
البته برای تولید انبوه این نیمه هادی هم چالش هایی وجود دارد. نکته اول این که ترکیبات مورد اشاره حاوی سرب سمی هستند و تلاش ها برای جایگزینی آن با عناصر کمتر سمی تابحال تنها تا حدی موفقیت آمیز بوده است. نکته دوم این که دستگاههای پروسکایت نسبت به دستگاههای سیلیکونی طول عمر کمتری دارند.
از همین رو تجاری سازی این محصول تازه به گذشت زمان بیشتری نیاز دارد.

منبع: