با روش نوین یک شرکت دانش بنیان؛ تصفیه شیرابه تسریع شد

به گزارش خط رند ۹۱۲ یک شرکت دانش بنیان موفق به عرضه روشی شد که به وسیله آن شیرابه با سرعت تصفیه و آب حاصل از آن برای کشاورزی قابل استفاده می شود.

عباس حسن نتاج جلودار مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان به خبرنگار مهر اظهار داشت: ما توانستیم در این شرکت روش جدید و پیشرفته ای را برای تصفیه شیرابه ابداع نماییم.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون فرآیند تصفیه شیرابه به روش های سنتی اجرا می شوند، اظهار داشت: هزینه اجراء و بهره برداری بالا، مدت زمان طولانی اجرای پروژه، احتیاج به تجهیزات خارجی، بهره برداری دشوار، ناپایداری در استاندارد خروجی پساب، معضل ایجاد لجن حاصل از تصفیه از معایب تصفیه شیرابه به روش سنتی به حساب می آید.
حسن نتاج جلودار افزود: ازاین رو روشی را طراحی کردیم که شیرابه را طی مدت زمان کوتاه تصفیه کرده و آب خروجی را طبق استاندارد قابل کاربرد برای کشاورزی یا ورود به رودخانه ها کرده و لجن حاصل از آنرا به کود غنی شده تبدیل می کند.
مدیر این شرکت دانش بنیان ضمن اشاره به مزایای این طرح اظهار داشت: در این روش تصفیه فیزیکی- شیمیائی انجام می گیرد و محدودیت دبی وجود ندارد. همینطور از تجهیزات ایرانی در سیستم تصفیه بهره بردیم.
به گفته حسن نتاج، در این روش اختراعی، تصفیه لجن های شیمیائی و خطرناک هم انجام می گیرد و زمان اجراء، نصب و راه اندازی سیستم کمتر از دو ماه است. از طرفی هر میزان شیرابه را طی دو ساعت تصفیه می کند.
به گفته مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، این نخستین تصفیه شیرابه با این روش جدید است که مشابه داخلی ندارد و همه استانداردهای لازم را دریافت کرده است. آب خروجی این سیستم هم قابل تایید برای ورود به رودخانه ها ست.
به گفته مدیر شرکت، همینطور این آب می تواند مورد استفاده در کشاورزی قرار بگیرد و به علت این که مبحث آب در کشاورزی هم بحرانی است این روش می تواند کمک کننده باشد.
وی با تکیه بر این که توانستیم این طرح را به صورت پایلوت صنعتی در قائمشهر اجرایی نماییم، اظهار داشت: اغلب استانهای شمالی به علت تولید زباله زیاد و بارشهای باران احتیاج به این نوع تصفیه شیرابه دارند؛ همینطور با عنایت به این که وضعیت زباله و دفن آنها در این استان ها بحرانی است اجرای این فرآیند می تواند بسیار کاربردی باشد.
وی با تکیه بر این که البته این فرآیند در استانهای کویری هم قابل استفاده می باشد، اظهار داشت: این پروژه می تواند در ۳۵۰ مرکز دفع زباله کشور اجرا شود و امکان پیاده سازی این پروژه در کشورهای همسایه هم وجود دارد.
حسن نتاج اضافه کرد: این پروژه در مقیاس صنعتی اجرا شده و مقرر است در شاهرود، سمنان و مشهد هم اجرا شود.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر، این طرح در یکی از رویدادهای فناورانه صندوق نوآوری و شکوفایی در حضور سرمایه گذاران عرضه شد.