پاسخ مخابرات درباره ابهامات اصلاح تعرفه های تلفن ثابت

به گزارش خط رند ۹۱۲ مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تصریح کرد که به واسطه طرح هم کدسازی ۸۰۰۰ میلیارد تومان ضرر به مخابرات وارد شد که تا کنون جبران نشده است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، امروز سه شنبه، ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰، نشست خبری مهندس مجید سلطانی – مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، با حضور بعضی از مدیران ارشد این شرکت و تنی چند از اصحاب رسانه در محل ساختمان دکتر وفا غفاریان برگزار شد.
۸۵ درصد مشتریان مخابرات از خدمات رضایت دارند
او درباره مبحث عدم رضایت کاربران از خدمات مخابراتی اظهار نمود: ما در مخابرات توسط سامانه هایی که طراحی و پیاده سازی شده اند، مواردی ازجمله کیفیت تماس و رفع خرابی ها را بررسی می نماییم.

به گفته وی طبق آخرین آمار توسط سامانه هایی که طراحی و پیاده سازی شده اند، به صورت میانگین ۸۵ درصد رضایت مشتریان را در عرضه خدمات مخابراتی به دست آوردیم. کیفیت شبکه با مرکز مانیتورینگ شرکت مخابرات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رصد می شود و ما در شاخصهای کیفیت شبکه از حد استاندارد بالاتریم.
وی افزود: ما ۲۰ میلیون مشترک تلفن ثابت و شش میلیون مشترک باند پهن ثابت داریم، یعنی درمقایسه با سایر اپراتورها، تعداد مشترکان ما زیاد است. مخابرات شرکتی است که در عرضه خدمات گزینشی عمل نمی نماید. البته با عنایت به این پهنه جغرافیایی وسیع، برخی از مشترکان در دریافت خدمات گرفتار مشکل هستند، اما با شاخصهای مختلف که دنبال می نماییم، در سالهای گذشته و طبق آخرین آمار، به صورت میانگین ۸۵ درصد رضایت مشتریان از خدمات مخابراتی رضایت دارند.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در این جلسه خبری به ابهامات پیرامون برنامه برای اصلاح تعرفه های تلفن ثابت پاسخ هم داد.
او درباره مبحث تغییر تعرفه های مخابراتی که این روزها مطرح شده، بیان نمود: در سال ۱۳۹۴، طرح هم کدسازی به مخابرات ابلاغ گردید که مزایایی هم برای مردم داشت. قبل از آن، میزان دریافتی ما بر مبنای مسافت و میزان پالس بود و چون با هم کدسازی دیر بحث مسافت مطرح نیست، دیگر نرخ پالسی نداریم. آن زمان قرار شد تغییراتی در تعرفه رخ دهد اما این اتفاق نیفتاد. در حالی مطابق ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون، حاکمیت نمی تواند به شرکتهای خصوصی ماموریتی محول کند که درآمدشان را تحت الشعاع قرار داد، اما به واسطه طرح هم کدسازی ۸۰۰۰ میلیارد تومان ضرر به مخابرات وارد شد که تا کنون جبران نشده است.
تعرفه تلفن ثابت تغییری نکرده است
مدیرعامل شرکت مخابرات با اشاره به اینکه تعرفه تلفن ثابت بالغ بر ۴۵ ریال به ازای هر دقیقه در ۱۲ سال قبل تغییری نکرده، اضافه کرد: آرپوی مخابرات (میانگین درآمد به ازای هر کاربر) در سال ۱۳۸۲، شش دلار بود و الان به کمتر از نیم دلار رسیده و ۲۰ سنت است. با عنایت به هزینه های ارزی تجهیزات مخابراتی، درآمدهای ریالی پاسخگو نیست. با این حال، از زمان خصوصی سازی مخابرات، ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش ثابت و سیار اتفاق افتاده که صرف توسعه شده است.
سلطانی با اشاره به اینکه به جز تعرفه تماسهای صوتی، مبلغی صرف نگهداری از خطوط می شود، اظهار داشت: بعد از بررسی صورت های مالی سال ۱۳۹۹ مشخص شد هزینه تمام شده برای نگهداری خط تلفن در هر ماه ۲۱ هزار تومان است. برای متعادل نگه داشتن قیمت ها پیشنهاد کردیم که از روستاها مبلغ کمتری دریافت نماییم تا میانگین آن حدود ۱۶ هزار تومان شود. اگر این اتفاق رخ دهد و این تعرفه پرداخت گردد، ما از نظر هزینه ها سر به سر می شویم.
وی درباره اظهارات معاون وزیر ارتباطات که توسعه ارتباطات ثابت بدون حضور شرکت مخابرات هم صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا، هیچ کشوری شرکت مادر مخابراتی خویش را حذف نکرده است، چون برای توسعه آنها سرمایه گذاری زیادی کردند و در همه جای کشور حضور دارند. اگر مخابرات در توسعه اینترنت ثابت حذف شود، سرمایه مردمی که طی ۵۰ سال در کشور توسعه پیدا کرده است، بدون استفاده می شود. ما اگر از همان الگوی استاندارد بین المللی استفاده نماییم، نیاز نیست هیچ بازیگری را در توسعه حذف یا کمرنگ نماییم و می توانیم در توسعه ارتباطات ثابت موفق شویم.
مخابرات مقاومتی برای اجرای بیت استریم ندارد
مدیرعامل شرکت مخابرات ضمن اشاره به قراردادهای بیت استریم با شرکتهای FCP بیان نمود: زمانی که من وارد مجموعه مخابرات شدم، بیت استریم متوقف شده بود، ما از آن زمان این مورد را صدمه شناسی کردیم و تیمی جهت بررسی این مسئله گذاشتیم تا این طرح، اجرایی شود. حالا با هشت شرکت قرارداد بیت استریم منعقد کرده ایم اما اجرایی شدن آن نیازمند تغییر سیستم ها است. با این حال، مقاومتی از سوی ما برای اجرای بیت استریم وجود ندارد.
سلطانی تصریح کرد: در پهنای باند ثابت، ۵۰ درصد بازار متعلق به شرکت مخابرات و ۵۰ درصد متعلق به بقیه شرکت هاست و این شرکت ها از زیرساخت مخابرات استفاده می نمایند. شرکت مخابرات بر مبنای قوانین پایبند به همکاری است و تلاش کرده تجهیزاتی زیرساختی را حتی با ضرر به شرکت ها بدهد. همکاری به هر حال همه نوع ابعادی دارد و مخابرات با این زیان و تعرفه ها بازهم به زیرساخت کمک می نماید. ضررها روی سیم مسی و رانژه و روی فضا موثر است اما خدمات خویش را قطع نمی نماییم.
وی با اشاره به اینکه درآمد ما در بخش روستایی ماهیانه ۴۰ میلیون و هزینه ما ۴۰۰ میلیون تومان است، اظهار داشت: شرکتهای خصوصی به علت عدم صرفه اقتصادی، در بعضی مناطق دورافتاده سرمایه گذاری نمی کنند، اما مردم از ما انتظار دارند. اگر ۱۶ هزار تومان بعنوان هزینه نگه داری خطوط روی قبوض اعمال شود و در ازای آن، مکالمات داخلی مجانی شود، فشاری از لحاظ اقتصادی به خانواده ها تحمیل نمی گردد، اما این مسأله برای مخابرات بسیار تأثیرگذار است و می توانیم به رشد و توسعه اینترنت کمک نماییم.
مدیرعامل شرکت مخابرات با تکیه بر توسعه فیبرنوری در مخابرات، بیان نمود: هم اکنون ۱۷۵ هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور راه اندازی کردیم و سرویس تانوما هم ۱۸۰ هزار مشترک دارد. قبول داریم که این روند کند پیش رفته اما تهیه تجهیزات فیبر نوری کار آسانی نیست. سرمایه گذاری در شرکت مخابرات و اپراتورها الزامی است اما تا وقتی که سالانه حداقل ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای این کار صرف نشود، نمی توان جهش قابل لمسی را مشاهد کرد.