هشدار هالیبرتون درباره کمبود جهانی نفت

شرکت هالیبرتون که یکی از بزرگترین فراهم کنندگان خدمات نفتی جهان است، هشدار داد عدم سرمایه گذاریها در صنعت نفت، جهان را به سمت کمبود سوق می دهد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، شرکت هالیبرتون اعلام نمود با گذشت هفت سال سرمایه گذاری اندک بعد از اینکه قیمتهای نفت از اوج ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۱۴ ریزش کرد، کمبود جهانی نفت در افق پدیدار شده است. جف میلر، مدیرعامل هالیبرتون هشدار داد برای اولین بار در یک مدت طولانی، خواهیم دید بجای اینکه بشکه نفت به دنبال خریدار باشد، خریدار در جست و جوی یک بشکه نفت خواهد بود.

میلر اشاره کرد که هالیبرتون شاهد آن بوده که شرکتهای اکتشاف نفت هزینه خودرا نسبت به میزان معمول نیمی کاهش داده اند و افزایش هزینه ها، استخدام نیرو در صنعت نفت را متاثر کرده است. در این بین، تولیدکنندگان نفت از فرصت بهره برده اند و بجای سرمایه گذاری مجدد سود خود در حفاری جدید، به دنبال دادن سود به سهامدارانشان هستند. این امر موجب کمبود شدید عرضه نفت در آینده می شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اما تنها سرمایه گذاری اندک نیست که موجب کمبود عرضه نفت می شود. شرکتهای نفتی بتازگی اعلام نموده اند که با کمبود نیروی کار روبرو شده اند. یافته های یک نظرسنجی نشان میدهد بیش از نیمی از کارکنان نفتی به سمت مشاغل در بخش انرژی تجدیدپذیر می روند. حدود ۴۳ درصد از کارکنان نفت و گاز تمایل دارند این صنعت را در پنج سال آینده ترک کنند.