ششمین دوره طرح شهید احمدی روشن

به گزارش خط رند ۹۱۲ برنامه پشتیبانی از هسته های دانشجویی مسئله محور با عنوان طرح شهید احمدی روشن راه اندازی شد تا گروههای مستعد و نخبگان، راه را برای حل مسایل کشور هموار کنند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری، سورنا ستاری رئیس بنیاد ملی نخبگان در آیین افتتاح طرح شهید احمدی روشن با بیان اینکه توسعه، مفهومی فرهنگی است، اضافه کرد: این باور که می توانیم با توسعه کارخانه های سنتی و سخت، توسعه را در دست بگیریم کاملا نادرست است. باید به این باور برسیم که تنها یک فرد دانش آموخته که اشتغال آفرینی می کند و به حل مشکلی از مشکلات کشور می پردازد، می تواند کشور را توسعه دهد.
وی ایجاد حس مسئولیت پذیری نسبت به جامعه را مهم ترین خصوصیت این طرح برشمرد و اضافه کرد: انتظار از شما این است که این تأثیر گذاری را در آینده خود و جامعه پیرامونی خود داشته باشید. شما در چارچوب پژوهشها و محصولاتی که می سازید در کنار شکل دادن به شخصیت خود، در چارچوب یک گروه و تیم که از سراسر کشور کنار هم جمع شده اند به تولید محصول هم می رسید.
ستاری افزود: باید بدانیم هر تغییری در جامعه، نیازمند صرف هزینه هایی است و این هزینه، از صرف وقت، زمان، مال تا آبرو و حیثیت را شامل می شود. در واقع این برخورداری از فهم و فرهنگ که چه مسوولیتی نسبت به جامعه داریم و چگونه باید این دین را به کشورمان که با مالیات خود، هزینه تحصیل ما را پرداخته اند را هم بپردازیم، مهم ترین ارمغان طرح احمدی روشن به حساب می آید.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه باید بار دیگر به خود بنگریم و نسبت به ادعاهایی که درباره نخبگی یا مستعد بودن خود داریم و این که تا چه اندازه نسبت به جامعه خود ادای دین کرده ایم حساس باشیم، اضافه کرد: باید در چارچوب این طرح ضمن فراگرفتن کار گروهی، از استادان و متخصصانی که همراه شما هستند، بیاموزید که نسبت به جامعه خود مسئول هستید و باید در آینده این کشور اثرگذار باشید.
ستاری افزود: همینطور بیاموزیم که چگونه از یک گروه، یک شرکت دانش بنیان شکل می گیرد و می تواند با اشتغال آفرینی و خلق محصول چراغ خانه هایی را روشن کند. این تفکر در مقابل نگاهی است که می گوید به واسطه نخبگی، سهم خویش را از نفت بگیریم. اما این مفهوم نخبگی نیست باید برای نخبه بودن با عنایت به توانمندی و اعتماد به نفسی که داریم، سهمی از تولید ناخالص داخلی هم داشته باشیم.
به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، طرح احمدی روشن، شروع این کار اثرگذار می باشد و با موافقت هایی که با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشته ایم، بنا شد تا این طرح به صورت ادامه دار و مستمر با همکاری این وزارت خانه و مشارکت دانشگاه ها ادامه یابد.
ستاری ضمن اشاره به عرضه خدمات و محصولات فناورانه در چارچوب ایجاد شرکتهای دانش بنیان، اظهار داشت: اجتماعات نخبگانی و هسته های فناوری، همیشه جزو تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است ولی خیلی از این طرح ها به پیگیری و ممارست احتیاج دارد. مثال بارز آن نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت است که امروز در حالی تجهیزات پیشرفته و فناور آزمایشگاهی با قیمت های بالای ۸۰ میلیارد تومان که توسط شرکتهای دانش بنیان ساخته شده، به فروش می رسد که در گام های نخست، شیشه های آزمایشگاهی در این نمایشگاه به فروش می رسید. این توانمندی به دست نمی آمد مگر با تلاش، پیگیری صبر و ممارست.
وی در ادامه بیان نمود: طرح احمدی روشن، چنین فرهنگی را به همراه خود دارد که بهترین سال هایی که برای تحصیل صرف و هزینه های بسیاری که برای یک فرد و تحصیل او شده است، چگونه به یک محصولی که مردم بتوانند به کمک آن مشکلات را حل کنند و یا حتی خدمتی به جامعه عرضه بدهد، آموخته می شود.
معاون علمی و فناوری اضافه کرد: هر گروه یا فردی از هر استانی در صورتیکه طرح دارای متقاضی از سرمایه گذار بخش خصوصی صنایع و شرکت ها داشته باشند و بتوانند بخشی از هزینه ها را متقبل شوند و کار را تحویل بگیرند، در طول سال در بنیاد از این طرح ها و ادامه آن استقبال می نماییم.