ویس کرمی: احیانا طرح حقوق کاربران در فضای مجازی پس از بودجه بررسی می شود

دبیر کمیسیون مشترک پشتیبانی از حقوق کاربران در فضای مجازی با اشاره به نامه اظهار نظر مرکز پژوهش های مجلس درباب طرح پشتیبانی از حقوق کاربران عنوان کرد: بااینکه برمبنای قانون مرکز تحقیقات درباب این دست موارد حق اظهار نظر دارد اما ما به مدل انتشار نامه اظهار نظر این مرکز درباب طرح نقد داشتیم.
مهرداد ویس کرمی در گفت و گو با ایسنا، درباب جلسه امروز کمیسیون مشترک پشتیبانی از حقوق کاربران در فضای مجازی، اظهار داشت: جلسه امروز بیشتر صرف بررسی نامه اظهارنظر مرکز تحقیقات درباب طرح پشتیبانی از حقوق کاربران در فضای مجازی شد. دوستان من جمله خود من به صورتی نسبت به مدل انتشار این اظهارنظر انتقاد داشتیم. البته انتقاد ما نسبت به خود اظهارنظر مرکز تحقیقات نمی باشد؛ چونکه برمبنای قانون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی حق دارد درباب این دسته از موارد اظهار نظر کند و نظر مشورتی ارائه کند و کمیسیون نیز در پذیرش و یا رد آن اظهار نظر مختار باشد.
وی ادامه داد: در حقیقت مشکل بر سر این بود که چرا نامه اظهارنظر مرکز تحقیقات قبل از این که به دست رییس کمیسیون برسد در فضای مجازی انتشار یافته است که البته خود مرکز تحقیقات هم این مساله را قبول دارد. در همان زمان پذیرفت که اینطور انتشار نظر خطای شخصی بوده و برخی اشخاص چنین اقدامی انجام داده اند و این مساله اقدام خود مرکز پژوهش های مجلس به مفهوم عام کلمه نبوده است.
دبیر کمیسیون مشترک پشتیبانی از حقوق کاربران عنوان کرد: در طول این مدت بررسی مرکز تحقیقات با حضور گروههای مختلف در چندین جلسه بحث ها پیش رفته و تغییراتی در پیش نویس انجام شده است. از طرف دیگر مرکز پژوهش های مجلس برای اقدامات بیشتر مهلت بیشتری از کمیسیون درخواست کرده است. بااینکه ما از مرکز پژوهش های مجلس درخواست کرده بودیم که نظر وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی را با پیش نویس طرح مربوطه ادغام کند که این کار انجام نشده است.
ویس کرمی عنوان کرد: با توجه به این که زمان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ فرا رسیده و تعدادی از همکاران ما در کمیسیون مشترک بعنوان عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ انتخاب شدند به احتمال زیاد کمیسیون مشترک به مرکز تحقیقات این مهلت را می دهد تا در زمانی که ما درگیر بررسی لایحه بودجه هستیم مرکز هم کار خودرا بر روی طرح انجام دهد.
او در آخر افزود: فردا تصمیم نهایی کمیسیون مشترک مشخص می شود اما باتوجه به فرا رسیدن زمان بررسی لایحه بودجه به احتمال قوی کار بررسی طرح پشتیبانی از حقوق کاربران در فضای مجازی بعد از اتمام کار بودجه در مجلس در کمیسیون مشترک از سر گرفته خواهد شد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رییس کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از فضای مجازی ضمن بر شمردن اشکالات عدیده متن طرح خواهان تخصیص زمان بیشتر برای اصلاح آن شد.
در متن این نامه از کاهش سرمایه اجتماعی نهادی، ایجاد بی ثباتی در قوانین و مقررات اقتصادی، به مخاطره افتادن امنیت سرمایه گذاری، مداخله بسیار زیاد طرح در شئون مختلف زندگی مردم، تشویق نخبگان به مهاجرت، ابهام و عدم شفافیت در مفاد و پروسه تقنین و… بعنوان اشکالات جدی این طرح ذکر شده است.