کاهش مصرف انرژی در سیستم شناوری قطار با دستاورد ایرانی

محققان کشور موفق به طراحی سیستمی در جهت کاهش مصرف انرژی در سیستم شناوری قطار شدند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، میلاد جلالی دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری پروژه «طراحی کنترلر برای قطار مگلو تعلیق هایبرید» اظهار داشت: در این پروژه موفق به طراحی یک سیستم شناوری مغناطیسی در قطارهای شناور مغناطیسی شدیم که با حذف اصطکاک میان ریل و چرخ‏های قطار با استفاده از شناورسازی مغناطیسی، باعث افزایش بهره وری سیستم و سرعت قطار می شود.
وی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته، این تکنولوژی تحت مطالعه بوده و طرح‏های آزمایشی زیادی در حال انجام می باشد، اظهار داشت: در ایران هم به علت فواصل طولانی میان شهرهای مهم همچون تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و… و دشت‏های گسترده، استقرار چنین‏ سیستم‏هایی بسیار مطلوب است.
جلالی با تکیه بر این که این سیستم آزمایش های مختلفی را طی کرده و تاییدیه های لازم را کسب کرده است، اظهار داشت: با عنایت به اینکه این طرح در ارتباط با زیرساخت‏های حمل و نقل و توسعه است، احتیاج به سرمایه‏ گذاری و حمایت دولت دارد.
وی اضافه کرد: این طرح با بهینه ‏سازی مدار مغناطیسی از راه الگوریتم ژنتیک منجر به کاهش مصرف انرژی در سیستم شناوری حمل و نقل شده است. سیستم‏ کنترل هم با عملکردی بهینه باعث پایداری و شناوری قطار در یک فاصله هوایی ثابت ۸ میلی‏متری با وجود اغتشاشات و تغییرات وزن ناشی از سوار و پیاده شدن مسافران می ‏شود.
دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: این طرح نمونه داخلی ندارد، اما نمونه ‏های خارجی در کشورهای چین، ژاپن، آلمان و آمریکا درحال کار است. کشورهای دیگری همچون سوییس، کره جنوبی، هند و… هم به دنبال پیاده‏سازی این سیستم هستند.
به گفته این محقق، سیستم‏های شناوری مغناطیسی بر دو نوع هستند که نوع اول با نیروی دافعه مغناطیسی منجر به شناورسازی مغناطیسی می‏شود که عموما در ژاپن و طرح‏های خاصی در آمریکا پیاده‏سازی شده است. در نوع دوم که منطبق با این طرح است در سایر کشورها همچون چین، آلمان و آمریکا استفاده شده است.
جلالی ضمن اشاره به مزیت های رقابتی طرح اظهار داشت: سیستم مشابهی به منظور مقایسه با این طرح در داخل کشور وجود ندارد. اما درصورتیکه بخواهیم قطارهای شناور مغناطیسی را با قطارهای متداول مقایسه نماییم، همچون مزیت‏های اصلی رقابتی، سرعت بسیار بالاتر در حدود چندین برابر قطارهای متداول، مصرف انرژی بسیار کمتر به علت حذف اصطکاک، ایمنی بالاتر به علت خاصیت قفل شوندگی قطارهای مغناطیسی، عملکرد بهتر در ترمز گیری و شتاب گیری در شرایط آب و هوایی متفاوت (خیس شدن ریل و باران باعث افت عملکرد در قطارهای مرسوم می ‏گردد) و… هستند.
وی ضمن اشاره به کاربردهای پروژه اظهار داشت: از مهم ترین کاربردهای این پروژه می‏توان به سیستم‏های حمل و نقل بین شهری با سرعت بسیار بالا اشاره نمود، به گونه ‏ای که فاصله‏ بین تهران تا مشهد می‏تواند به کمتر از ۲ ساعت کاهش ‏یابد.
وی با تکیه بر لزوم اجرای این پروژه در سیستم حمل و نقل اظهار داشت: با عنایت به نقش پررنگ حمل و نقل در توسعه‏ی اقتصادی کشور، دولت و نهادهای مسئول باید توجه ویژه ‏ای به چنین طرح‏هایی کنند. عدم پشتیبانی از چنین طرح‏های زیرساختی نشان از عدم اراده‏ی مسؤلان کشور در پیشبرد اهداف توسعه‏ اقتصادی می باشد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر، دکتر امیرابوالفضل صورتگر و دکتر مهرداد عابدی اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و از اساتید راهنمای پروژه بودند.

منبع: