توسط محققان کشور؛ دستگاه سورتر هوشمند پسته طراحی و ساخته شد

محققان کشور موفق به طراحی و ساخت دستگاه سورتر هوشمند پسته شدند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، محمدرضا فرحناک مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اظهار داشت: محصول سورتر جزء صنایع تبدیلی محسوب می شود؛ در صنایع تبدیلی، محصولی که به مرحله قیمت گذاری رسیده است، با کمک دستگاهی به دو بخش پرارزش تر و بخش با ارزش کمتر تقسیم می شود. در واقع با یک تبدیل و فرآیند ساده، ارزش افزوده ای به کالا اضافه می شود و در نهایت آورده بیشتری برای تولید کننده ایجاد خواهد شد.
فرحناک در تشریح ارزش پیشنهادی محصول سورتر اظهار داشت: افزایش کیفیت، تناژ و سرعت از مشخصه های محصول سورتر است. با استفاده از این محصول میتوان استانداردهای غذایی را تضمین نمود و از زیر سوال رفتن اعتبار تولید صنعت کشاورزی کشور جلوگیری کرد.
این مدیرعامل شرکت دانش بنیان اضافه کرد: طراحی و تولید دستگاه سورتر را با تمرکز بر پسته بعنوان محصول مخصوص ایران شروع کردیم. در این دستگاه از هوش مصنوعی برای تفکیک و دسته بندی این دانه استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه دستگاه سورتر قابلیت استفاده برای محصولات دیگر را هم دارد، تصریح کرد: با استفاده از دستگاه سورتر، میتوان فرآیند تفکیک و دسته بندی را دقیق تر و هوشمندانه تر انجام داد. عرضه خدمات مناسب به تولید کننده و قیمت رقابتی را از دیگر مزایای این دستگاه است.
فرحناک، بازار سورترهای هوشمند را یک بازار جدید دانست و اظهار داشت: این محصول درحال رشد بوده و اخیرا به بازار شناسانده شده است. خلق بازار جدیدی برای سورترهای هوشمند، تعیین میزان سهم از بازار این محصول را دشوار ساخته است.
وی اضافه کرد: فرآیند و خروجی سورترهای رنگی موجود در بازار، با دستگاه سورتر هوشمند متفاوت می باشد. سورترهای معمولی برپایه رنگ و یا یک مشخصه ساده به تفکیک و دسته بندی می پردازند. اما سورترهای هوشمند این شرکت با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، محصولات را برای تفکیک و دسته بندی تایید می کند.
فرحناک با تکیه بر این نکته که فناوری های نوین، باید برای مشتریان شرح داده شوند تا احساس نیاز در آنها بیدار شده و متوجه اهمیت محصول شوند، اظهار داشت: تولید کنندگان محصولات کشاورزی و خشکبار و فعالان در حوزه سورتینگ دانه ها از مشتریان سورتر هوشمند محسوب می شوند. قرار گرفتن این دانش در کنار صنعت کشاورزی می تواند به یک هم افزایی بزرگ منجر شود.
وی ضمن اشاره به تنوع در تولید انواع دستگاههای سورتر اظهار داشت: در حال حاضر سورتر پسته به تجاری سازی رسیده و در بازار در دسترس می باشد.
این فعال فناور دریافت ایده اولیه طراحی و تولید سورتر پسته از سمت بازار را یک اتفاق خوب دانست و عنوان کرد: همراهی یکی از تولیدکنندگان پسته در این امر مسیر، به شناسایی بهتر نیاز بازار، داشتن رشد ارگانیک برای شرکت و خلق هم افزایی منجر گردید.
فرحناک از وجود چالش های مختلف بخصوص در راه رشد کسب و کار یاد کرد و اضافه کرد: چالش های مسیر رشد کسب و کار، از جنس نیاز شرکت برای رشد است. احتیاج به سرمایه، نیروی انسانی، نیاز به ایجاد بازار و تأمین فضای کار همچون این چالش هاست.
وی استقرار در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را یک حمایت دانست و اظهار داشت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با ایفای نقش تسهیل گری و در اختیار قرار دادن فضای کارگاهی به رشد شرکت کمک کرده است.

منبع: