آخرین اخطار درباره استفاده از شماره های شخصی برای پیامک تبلیغاتی

به گزارش خط رند ۹۱۲ مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری اعلام کرد: سیمکارت های شخصی وسیله تبلیغات نیست و پیامک های تبلیغاتی باید از طریق پنل های ارسال پیامک انبوه ارسال شود، بنا بر این اپراتورها باید به مشترکان خود پیامکی در خصوص این که ارسال پیامک از سیمکارت های شخصی تخلف است، ارسال نمایند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، داستان مزاحمت های مکرر این پیامک ها ماجرای روز گذشته و امروز نیست و سال هاست خاطر کاربران را مکدر کرده است. بر همین مبنا بعد از سال ها گلایه مشترکان از دریافت پیامک های تبلیغاتی با وجود اعلام انصراف از دریافت آنها، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی بعنوان نهاد ناظر و قانون گذار حوزه ارتباطی کشور، اپراتورهای تلفن همراه را به ایجاد سامانه ای ملزم کرد که مشترکان بتوانند بوسیله وارد کردن یک کد واحد، راه ارسال پیام های تبلیغاتی را ببندند.
البته چند ماه بعد از شروع به کار سامانه ۸۰۰، راه حل جدیدی برای ارسال پیامک های تبلیغاتی انتخاب شده و بدین ترتیب عده ای با استفاده از سیمکارت های شخصی بجای سرشماره های ارسال پیامک انبوه به ارسال این پیام ها پرداختند. بدین جهت رگولاتوری اعلام نمود ارسال پیامک های تبلیغاتی از شماره های شخصی ممنوع بوده و رگولاتوری با استفاده از سامانه های هوشمندی که دارد این سیمکارت ها را شناسایی و می بندد.
سیم کارت شخصی وسیله تبلیغات نیست
در این راستا پیمان قره داغی – مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری- اعلام نمود: اپراتورها مکلف شدند به مشترکان خود پیامکی در خصوص این که ارسال پیامک از سیمکارت های شخصی تخلف است، ارسال نمایند. چون سیمکارت های شخصی وسیله تبلیغات نیست و بر طبق قانون، مشترکی که می خواهد تبلیغات پیامکی داشته باشد، حتما باید بوسیله پنل های ارسال پیامک انبوه اقدام نماید.
وی با اشاره به اینکه رگولاتوری از سه مسیر، شماره های متخلف را شناسایی می کند، اظهار داشت: یکی از این روش ها، سامانه مدیریت کشف تخلف (FMS) رگولاتوری است که بصورت مداوم رفتار مشترکان را بررسی می کند. علاوه بر این، اپراتورها را نیز مکلف کرده ایم که سامانه FMS خودرا راه اندازی و سیمکارت های شخصی متخلف را شناسایی و آنها را مسدود کنند. این سامانه برمبنای قواعد تعریف شده و رفتارسنجی ارسال کنندگان پیامک به راه افتاده است که بر طبق تشخیص و محدودسازی ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی سیمکارت های شناسایی شده، عمل می کند.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری درباره مسیر سوم شناسایی سیمکارت های متخلف اظهار داشت: یکی دیگر از مسیرهای شناسایی سیمکارت های متخلف سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) است. مشترکان در صورت دریافت پیامکی حاوی مطالب نامناسب یا تبلیغات از شماره های شخصی، می توانند شماره ارسال کننده پیامک را به سامانه ۱۹۵ پیامک کنند. رگولاتوری نیز بعد از بررسی و صحت سنجی موضوع، ارسال پیامک خط تلفن متخلف را بصورت یک طرفه محدود می کند.
قره داغی با اشاره به اینکه سیمکارت های متخلف به طور معمول توسط تعداد کمی از دفاتر پیشخوان دولت یا عامل فروش اپراتورها صادر می شود، اظهار داشت: بعد از شناسایی سیمکارت های متخلف و دفاتر صادرکننده آن، دسترسی ارائه خدمات اینطور دفاتر مسدودشده و رسیدگی به تخلف این دفاتر نیز در مراجع قضایی از طرف اپراتورها درحال پیگیری است.
برای فروش سیمکارت دوم، از رمز یک بار مصرف استفاده می شود
وی ادامه داد: برای اطمینان از درستی انجام پروسه احراز هویت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تمام اپراتورها را ملزم کرده است تا علاوه بر انجام پروسه حضوری احراز هویت مشترکان با استفاده از کارت ملی و شناسنامه عکس دار، برای فروش سیمکارت های دوم و بیشتر، از رمز یک بار مصرف (OTP) استفاده کنند.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری ضمن اشاره به این که آمار مربوط به خطوط شخصی قطع شده به علت مزاحمت پیامکی بصورت لحظه ای در بخش قضاوت با شما در پورتال رگولاتوری قابل مشاهده می باشد، اضافه کرد: تا اواخر دی ماه جاری در مجموع ۳۵۸ هزار و ۶۰۶ خط شخصی به علت مزاحمت پیامکی مسدود شده است. البته به علت اطلاع رسانی ها و برخوردهای پیشگیرانه رگولاتوری و اپراتورها، قطع خطوط به دلیل شکایات مردمی روند کاهشی داشته و آمار این بخش از ۵۱ هزار سیمکارت مسدود شده در سال ۹۹ به ۱۲ هزار و ۸۰۰ سیمکارت تا اواخر دی ماه جاری رسیده است.
قره داغی اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد سیمکارت های قطع شده به علت ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره شخصی، متعلق به شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل است که یکی از دلیلهای عمده آن نظارت نامناسب این اپراتور در واگذاری سیمکارت های حقیقی و حقوقی و ناقص بودن پروسه احراز هویت این سیمکارت ها با وجود تذکرهای بسیار و اخطارهای صادرشده برای این اپراتور است، بر همین مبنا ضرورت دارد تمام اپراتورها خصوصاً اپراتور ذکرشده، تلاش بیشتری برای رعایت حقوق کاربران و رضایت مندی آنها داشته باشند.
ارسال پیامک از سرشماره ها تخلف نیست
وی با اشاره به اینکه ارسال پیامک از سرشماره ها تخلف نیست و حدود ۷۵ درصد پیامک های ارسال شده در شبکه از این نوع پیامک ها است، بیان کرد: از ۱۵ سال پیش اشخاص حقیقی و حقوقی برای تبلیغات و اطلاع رسانی از خدمت پیامک انبوه استفاده می نمایند. از همین رو رگولاتوری در امتداد صیانت از حقوق مشترکان و بمنظور ایجاد کنترل و مدیریت پیامک های تبلیغاتی ارسال شده بوسیله این شرکتها توسط خود مشترک، اپراتورهای تلفن همراه را ملزم به راه اندازی کد دستوری (USSD)۸۰۰#* کرد.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری اظهار داشت: با استفاده از این کد دستوری تمام مشترکان تلفن همراه می توانند نسبت به مسدودسازی یا رفع مسدودسازی دریافت پیامک تبلیغاتی ارسالی از سرشماره ها اقدام نمایند. با راه اندازی این سامانه تا حدود زیادی مزاحمت های ناشی از دریافت پیامک های مزاحم و تبلیغاتی شرکتها و کسب و کارها کاهش پیدا کرده و این مساله موجب افزایش رضایت مشترکان شده است.
قره داغی اظهار داشت: بیشتر شکایات این حوزه مربوط به دریافت پیامک های تبلیغاتی از سرشماره های خدماتی است. برخی از شماره ها در اختیار کسب وکارهای دارای عضو مانند فروشگاه ها و شرکت های خدماتی هستند که مشمول محدودیت نمی شوند و می توانند به اعضای خود پیامک ارسال نمایند. اما در بعضی مواقع مبادرت به ارسال پیامک تبلیغاتی به مشترکان غیرعضو می کنند که به علت ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ توسط برخی مشترکان، برخورد با این شرکتها نیز در دستور کار اپراتورها قرار گرفته است.
وی ضمن اشاره به آمار سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵)، بیان کرد: دریافت پیامک در ساعات نامناسب، دریافت محتواهای نامناسب اخلاقی، خلاف واقع و اغواگرایانه و همین طور دریافت تعداد زیاد پیامک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی در طول روز همچون عوامل نارضایتی و شکایت مشترکان در این سامانه است.

منبع: