شکایت ایالت های آمریکا از گوگل برای ردیابی غیرقانونی کاربران

ایالت های تگزاس، ایندیانا و واشنگتن و منطقه کلمبیا از گوگل به علت نقض حریم خصوصی کاربران در شیوه های ردیابی موقعیت مکانی این شرکت اینترنتی عنوان می کردند، شکایت کردند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، دفتر کارل راسین، دادستان کل واشنگتن دی سی در اطلاعیه ای اعلام نمود: گوگل مصرف کنندگان را گول زده تا باور کنند تغییر تنظیمات حساب و دستگاهشان به مشتریان اجازه می دهد از حریم خصوصی خود حمایت کرده و اطلاعات شخصی که این شرکت می تواند به آنها دسترسی پیدا کند را کنترل کنند. با این وجود گوگل به شکل نظام مند به کنترل مصرف کنندگان و سود بردن از اطلاعات مشتریان ادامه می دهد. چنین روشی نقض آشکار حریم خصوصی مصرف کنندگان است.

خوزه کاستاندا، سخنگوی گوگل اظهار داشت: دادستانهای کل بر اساس ادعاهای نادرست و اظهارات قدیمی درباره تنظیمات ما، پرونده شکایتی را دنبال می کنند. ما همواره قابلیتهای حریم خصوصی را در محصولاتمان قرار داده و کنترلهای قوی برای اطلاعات موقعیت مکانی فراهم نموده ایم. ما با قاطعیت از خودمان دفاع کرده و این باور اشتباه را تصحیح می نماییم.

کِن پاکستون، دادستان کل تگزاس اظهار نمود: گوگل با ادامه ردیابی موقعیت مکانی کاربران حتی زمانی که به دنبال پیشگیری از ردیابی شدن هستند، آنها را گول زده است. گوگل تنظیمات “تاریخچه مکان” دارد و به کاربران اعلام نموده که اگر آنرا غیرفعال کنند دیگر مکانهایی که رفته اند در آن ذخیره نمی گردد. اما گوگل از راه تنظیمات و روشهای دیگری که افشا نکرده است، به ردیابی موقعیت مکانی کاربران ادامه می دهد.

باب فرگوسن، دادستان کل واشنگتن در سال ۲۰۲۰ اعلام نمود گوگل حدود ۱۵۰ میلیارد دلار از تبلیغات درآمد داشته است. دفتر فرگوسن روز دوشنبه اعلام نمود اطلاعات موقعیت مکانی برای کسب و کار تبلیغات گوگل حیاتی می باشد. در نتیجه این شرکت انگیزه مالی برای مجاب کردن کاربران برای عدم پیشگیری از دسترسی به این اطلاعات دارد.

آریزونا در ماه مه سال ۲۰۲۰ شکایت مشابهی ضد گوگل بر سر جمع آوری اطلاعات مکانی کاربران مطرح کرده بود و این شکایت معلق مانده است.

بر اساس گزارش رویترز، ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات اظهار داشت: ادعاهای متحیرکننده ای که در شکایت چهار دادستان کل مطرح گردیده است نشان داده است که شرکتهای فناوری همچنان به گمراه کردن و فریب کاربران و اولویت دادن به سود به جای پشتیبانی از حریم خصوصی کاربران ادامه می دهند. کنگره باید فورا قانون جامعی را تصویب کند تا حمایتهای حریم خصوصی برای شهروندان آمریکایی فراهم آورد که لازم و در خور آنها است…

منبع: