اختلال شبکه توزیع سوخت اروپا به دنبال حمله سایبری

شبکه تأمین سوخت اروپا کمتر از یک سال از فلج شدن بزرگترین خط لوله سوخت آمریکا بر اثر حمله باج افزاری، قربانی حمله سایبری شد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، مدیر سازمان امنیت فناوری اطلاعات آلمان اظهار نمود: این وضعیت جدی بوده اما وخیم نیست. این حمله یک تاجر نفت بزرگ را هدف گرفته و پرداختها در صدها جایگاه بارگیری سوخت را مختل کرده است.

شرکت مابانفت (Mabanaft GmbH&Co.KG) که مقادیر بزرگی سوخت را در آلمان ذخیره و توزیع می نماید، روز سه شنبه اعلام نمود سیستمهای فناوری اطلاعات این شرکت هک شده و فعالیتهایش مختل شده است. یک شرکت واسطه که تحویل سوخت به مشتریان داخلی را از راه رودخانه راین انجام می دهد، روز چهارشنبه اعلام نمود پایانه های مختلف در قطب تجارت نفت آمستردام-روتردامم-آنتورپ تحت تأثیر این واقعه قرار گرفته اند.

این وقایع نشان می دهند امنیت سایبری تا چه اندازه به نگرانی رو به رشدی در صنعت نفت تبدیل گشته است. سال میلادی گذشته شرکت کلونیال پایپ لاین که گرداننده بزرگترین خط لوله سوخت رسانی در آمریکاست، بعد از حمله سایبری که این شرکت را ناچار کرد خط لوله خویش را ببندد، باج پرداخت کرد. توقف فعالیت این خط لوله سبب کمبود سوخت و افزایش قیمتها در آمریکا شده بود.

شرکت مابانفت که دیزل، بنزین و نفت کوره توزیع می نماید، بعد از حمله هک در ۲۹ ژانویه، ناچار شد وضعیت فورس ماژور در آلمان اعلام نماید. اقدام مشابه از جانب شرکت اویل تنکینگ دویچه لند که یک شرکت ذخیره سازی سوخت مرتبط می باشد، انجام شد. اعلام وضعیت فورس ماژور به یک شرکت اجازه می دهد به تعهدات قراردادی خود به علت شرایطی که از کنترلش خارج است عمل نکند.

شرکت اویل تنکینگ که پایانه هایی را در سطح بین المللی اداره می کند، تایید نمود که سیستمهایش به همراه مابانفت هک شده است. با این وجود اعلام نمود همه پایانه هایش در بازارهای جهانی همچنان در امنیت کامل فعالیت می نمایند. این شرکت در سطح جهانی بیشتر از ۴۰ پایگاه را اداره می کند.

به گفته شرکت “ریورلیک”، پایانه های مختلف در قطب تجارت نفت اروپا تحت تأثیر مسائل فناوری اطلاعات قرار گرفته اند.

طبق ایمیلی که توسط بلومبرگ مشاهده شده است، شرکت “سی تنک ترمینال” که تاسیسات ذخیره سازی گسترده ای در آنتورپ دارد، از حمله سایبری متاثر شده است. در این نامه که از جانب یک شرکت همکاری کننده با “سی تنک” بوده است، تایید شده است سیستمهای فناوری اطلاعات این شرکت ذخیره سازی با اختلال غیرمنتظره ای روبرو شده اند.

نشریه هندلزبلات گزارش کرد دادستانها سرگرم تحقیق هستند تا دریابند آیا شرکت مادر مابانفت قربانی حمله باج افزاری شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مابانفت پیش تر گفته بود همه گروهها به کوشش برای برگرداندن هر چه سریعتر فعالیتها به وضعیت عادی در همه پایانه ها ادامه می دهند. با این وجود به درخواست باج یا زمان رفع این وضعیت اشاره ای نکرد.

منبع: