از سوی یک شرکت دانش بنیان ؛ پایش آلودگی هوا و پهنه های آبی کشور با نرم افزار بومی امکان پذیر شد

به گزارش خط رند ۹۱۲ مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان ضمن اشاره به ۲ نرم افزار طراحی شده پایش آلودگی هوا و پهنه های آبی کشور اظهار داشت: این دو محصول در سازمان فضایی استفاده می شود و درحال توسعه است.

سیدمحمدحسین حسینی مقدم مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: ما در این شرکت موفق شدیم دو نرم افزار را برای پایش انلاین پهنه های آبی کشور و پایش گرد و غبار و آلودگی هوا به واسطه پردازش تصاویر ماهواره ای طراحی نماییم.
وی در مورد نرم افزاری که در زمینه پایش آلودگی هوا و گرد و غبار است، اضافه کرد: این نرم افزار پارامترهای آلودگی هوا همچون نیتروژن، دی اکسی کربن، مونو اکسید کربن، فرمالدهید و… را پایش کرده و به این واسطه توده های گرد و غبار داخل و اطراف مرزهای کشور را شناسایی می کند.
وی با تکیه بر این که حالا این نرم افزار که در این شرکت توسعه داده شده در سازمان فضایی درحال استفاده است، تصریح کرد: ما سازمان فضایی را در این حوزه پشتیبانی می نماییم و بنا داریم قابلیتهای جدیدی هم به این نرم افزار اضافه نماییم که در آینده به نتیجه خواهد رسید.
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه نرم افزارهای زیادی با استفاده از پردازش تصاویر ماهواره ای در کشور و خارج از کشور طراحی شده اند، اظهار داشت: اما مزیت نرم افزارهای این شرکت، با محصولات سایر شرکت در خودکار بودن است، یعنی این نرم افزار تصاویر مرتبط را پردازش کرده و با استفاده از آن اطلاعات استخراج شده را وارد یک پایگاه داده می کند.
وی در این خصوص اضافه کرد: بعنوان مثال می توانیم استان یا شهر را در یک بازه مشخص انتخاب نماییم و این نرم افزار بر مبنای پارامترهایی که دارد، اطلاعات مورد نیاز را بدست می اورد که میتوان پارامترها را روی نقشه هم دید. از این گزارشها به واسطه نرم افزارهای بومی می توانیم گزارش های مختلفی را دریافت نماییم.
حسینی با تکیه بر این که نمونه نرم افزار مشابه آنلاین خودکار در کشور طراحی نشده است، اضافه کرد: همینطور نمونه خارجی این نرم افزار طراحی شده که دسترسی عمومی ندارد.
وی با اشاره به اینکه مزیت رقابتی این نرم افزار علاوه بر خودکار و اتوماتیک بودن، آنلاین بودن هم هست، اظهار داشت: به واسطه این نرم افزار، علاوه بر هیت مپ، دیتاها در پایگاه داده ذخیره می شوند؛ اطلاعات بدست آمده می تواند برای تصمیم گیری حاکمیتی مفید باشد.
وی ضمن اشاره به دیگر سامانه طراحی شده در این شرکت اظهار داشت: سامانه دیگر ما با پردازش تصاویر ماهواره ای می تواند از پهنه های آبی کشور اطلاعاتی از قبیل مساحت، ارتقاع و دمای سطح آب را بدست آورد.
حسینی مقدم با تکیه بر این که این نرم افزار تحت وب قابلیت استفاده با تلفن همراه و سیستم های pc را دارد، اظهار داشت: سازمان فضایی با استفاده از دو سامانه طراحی شده در این شرکت، گزارشات در رابطه با پهنه های آبی و گزارشات در رابطه با آلودگی هوا را استحصال می کند.

منبع: