دستگاه قابل حمل شدت آلودگی آب را در چند دقیقه نشان داده است

به گزارش خط رند ۹۱۲ محققان برای نخستین بار دستگاه کوچک و قابل حملی ساخته اند که به آسانی و در عرض تنها چند دقیقه می تواند شدت آلودگی آب در نقاط مختلف را نشان دهد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از نیواطلس، در سال ۲۰۱۹، تیمی از محققان دانشگاه نورث وسترن یک سیستم تست ارزانقیمت برای تشخیص سطح فلوراید در آب ابداع کردند. سال بعد، پروفسور جولیوس لوکس، رهبر پروژه، سیستم جدیدی را معرفی نمود که می توانست ۱۷ آلاینده مختلف را در یک قطره آب شناسایی کند.
حالا این تجهیزات بروزرسانی شده تا نه تنها آلودگی ها را شناسایی کند، بلکه سطوح غلظت آنها را هم نشان دهد. فناوری مورد اشاره مبتنی بر طراحی سنسورهای آر ان ای است که بعد از تماس با مولکول های آب فعال شده و با بررسی طعم و مزه آن می توانند انواع باکتری ها و آلاینده های موجود در آب را شناسایی کنند.
این گروه در ادامه بخش هایی از باکتری هایی را که در همین فرآیند شناسایی کرده و می دانستند آنها قادر به چشیدن طعم آلاینده ها هستند، جدا کردند. سپس از این مکانیسم برای آزمایش وجود آلاینده ها در آب استفاده کشد. اگر یکی از ۱۷ آلاینده مورد نظر در یک قطره آب آزمایش شده وجود داشته باشد، سنسورهای خروجی به رنگ سبز درخشنده درمی آیند.
پرفسور لوکس در این مورد می گوید: ما متوجه شدیم که چگونه باکتری ها به صورت طبیعی مزه املاح و آلاینده های موجود در آب را می چشند. آنها این کار را با استفاده از جوانه های چشایی کوچکی در سطح مولکولی انجام می دهند. ما جوانه های چشایی مولکولی کوچک باکتری ها را بیرون آورده و در یک لوله آزمایش قرار می دهیم. سپس می توانیم آنها را به سنسور مبدل نماییم تا کاربر به سرعت و به سادگی ببیند که آیا آلاینده ای در آب وجود دارد یا خیر.