پنل های خورشیدی اسفناج پرورش می دهند!

طبق پژوهشی جدید پنل های خورشیدی که با جذب بخار آب از هوا اسفناج پرورش می دهند، استراتژی ارزان قیمتی برای تولید محصولات کشاورزی در صحرا هستند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از دیلی میل، طبق تحقیقی که در عربستان سعودی انجام شده، سیستم جدید به نام WEC۲P شامل پنل های خورشید پوشیده شده با هیدروژل است. پنل های خورشیدی مجهز به هیدروژل روی یک باکس فلزی بزرگ قرار می گیرند که بخار آب هوا را به آب مایع تبدیل می کند تا گیاهان را پرورش دهد.
در آزمایش ها محققان طی بازه ای ۲ هفته ای در آب و هوای گرم تابستان توانستند اسفناجی کشت کنند که نرخ زنده ماندن آن در شرایط ۹۵ درصد بود. به قول کارشناسان تکنولوژی جدید یک استراتژی حافظ محیط زیست و ارزانقیمت برای تأمین آب وغذا است. از آنجائیکه برای تولید هیدروژل ها از موادی به ارزانی یک دلار به ازای هر کیلوگرم استفاده می شود، این ماده ارزانقیمت است. هرچند هزینه کل ساخت و به کارگیری چنین سیستمی بسیار بالاتر است.
علاوه برآنکه این سیستم به رشد محصولات کشاورزی کمک می نماید، برداشت آب تبخیر شده از هوا هم یک منبع آب شرب پاک فراهم می آورد. پنگ ونگ، پروفسور محیط زیست و مهندس دانشگاه. علم وفناوری KAUST در عربستان سعودی می گوید: طراحی ما با استفاده از انرژی پاک از هوا آب تهیه می کند. این چاره برای مزارع کوچک و دورافتاده در مناطقی مانند صحراها و جزیره های وسط اقیانوس مناسب می باشد.

منبع: