تأثیر قطعی پهنای باند بین الملل بر کیفیت اینترنت

به گزارش خط رند ۹۱۲ به قول یک کارشناس فناوری اطلاعات، قطعی فیبر دریایی و کاهش ظرفیت پهنای باند بین الملل، برخی اختلالات مقطعی در شبکه اینترنت در ساعات پیک بوجود می آورد و به کاهش کیفیت و سرعت کاربران منجر می شود.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، توسعه نقاط اتصال کشور به اینترنت در سالهای قبل حاکی از آنست که هم اکنون تقریباً در همه مرزهای غربی، شمالی و جنوبی ما اتصال اینترنت داریم. بنا بر این امکان قطع اینترنت کشور به یک باره، به سبب قطعی یک مسیر، تقریباً وجود ندارد. چونکه اگر از یک ورودی قطعی اینترنت داشته باشیم، میتوان آنرا از ورودی های دیگر جبران کرد.
با توجه به این در ماه های گذشته، چندین بار خبر قطعی فیبر نوری و از دست رفتن پهنای باند بین الملل شرکت ارتباطات زیرساخت انتشار یافته است. در ماه های آذر و دیماه سالجاری، چندین بار قطعی های مکرر در حوزه اینترنت بین الملل رخ داد که البته به سرعت بازیابی شد و باردیگر در مدار مصرف قرار گرفت. همچنین چند روز پیش ۴۰۰ گیگ ظرفیت پهنای باند بین الملل کشور به دنبال بحران اوکراین از دست رفته بود، که این ظرفیت هم جبران شد.
در این راستا علی محمدی -کارشناس فناوری اطلاعات- در گفتگو با ایسنا، درباره تأثیر قطعی فیبر و پهنای باند بر کیفیت اینترنت اظهار داشت: با قطعی های این چنینی، اینطور بنظر می رسد که ۱۰ درصد از مجموع ظرفیت پهنای باند کم شده است و این سبب می شود که همه کاربران، سرعتشان در شرایط پیک مصرف، ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. همینطور این قطعی ها، سبب می شود کیفیت بازی ها به شدت افت کند و پینگ گیم ها بیشتر از چیزی که کیفیت اینترنت کاهش پیدا کرده، تحت تأثیر قرار می گیرد.
این کارشناس فناوری اطلاعات اشاره کرد: امکان دارد برخی اختلالات مقطعی در شبکه اینترنت در ساعات پیک در ارتباط با قطعی این ظرفیت پهنای باند بین الملل باشد. چون در ساعات غیر پیک ترافیک، مشکلی از لحاظ ظرفیت پهنای باند ندارد و ظرفیت فعلی شبکه زیرساخت بالاتر از حد تقاضا است اما در ساعات پیک ترافیک که مصرف کاربران افزایش می یابد، قطعی کابل دریایی و پهنای باند مقداری مشکلات به وجود می آورد.
البته مشکلات اینترنتی در کشور، که کیفیت و سرعت کاربران را تحت تأثیر قرار داده، بیشتر از این که به سبب کاهش ظرفیت پهنای باند بین الملل به صورت باشد، مشکلات زیرساختی است، کما این که عیسی زارع پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- بارها عنوان کرده که عدم سرمایه گذاری مناسب در سالهای قبل، امکان توسعه اینترنت ثابت را سلب و به شبکه اپراتورهای همراه فشار وارد کرده و مشکلات اینترنت را باعث شده است.

منبع: