۱۰ پروژه حوزه فناوری ژئوماتیک اجرائی شد

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام نمود ۱۰ پروژه فناورانه حوزه ژئوماتیک توسط دانش بنیانها اجرائی شده است.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری، «ژئوماتیک» فناوری کاربردی در علوم مختلف چند سالی است که با مشارکت شرکت های دانش بنیان و خلاق در کشور توسعه یافته است.
این فناوری که ارتباط تنگاتنگی با علومی چون نقشه برداری، هوافضا، هواشناسی، کشاورزی، حمل و نقل، محیط زیست و غیره دارد زمینه توسعه این علوم را فراهم می آورد بنا بر این گسترش و توسعه محصولات در این عرصه یک ضرورت است.
در همین راستا نیز ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف گسترش فناورانه این حوزه با کمک شرکت های دانش بنیان، به دنبال پشتیبانی از تولید محصولات و خدماتی است که در عرصه های مختلف علمی کاربردی هستند.
این تلاش ها در قالب پشتیبانی از تولید محصولات مختلف انجام می شود. همین اقدامات نیز طی ۶ ماه اخیر منجر به اجرای پروژه هایی چون «طراحی سامانه مدیریت بحران مبتنی بر تکنولوژی های GIS و سنجش از دور»، «آنالیز هوشمند و رصد جاده ای برمبنای تصاویر هوایی دوربین رقومی زنیت و تهیه مدل سه بعدی محدوده نقاط حادثه خیز»، «طراحی و ساخت آنتن گیرنده GNSS »، «تدوین نقشه راه بمنظور شکل گیری زنجیره ارزش ژئوماتیک در کشور» و «سامانه پایش کشت مواد مخدر مبتنی بر تکنولوژی های ژئوماتیک» شده است.
همچنین از دیگر پروژه های این حوزه می توان به «سامانه همراه برداشت خودکار اطلاعات مکانی پایگاه داده امداد و نجات»، «توسعه سامانه کشاورزی هوشمند و دقیق»، «استانداردسازی محصولات دانش بنیان حوزه ژئوماتیک»، «توسعه زیرساخت نرم افزاری تعیین موقعیت مطلق ماهواره ای GNSS در کشور» و «توسعه سامانه مکان محور جانما» و «سامانه هوشمند مکان محور نگهبانی و گشت هوایی و زمینی (سهنگ)» تفسیر اشاره نمود.