حذف موتورهای جست و جوی روسی از مرورگر فایرفاکس

خط رند ۹۱۲: موزیلا فراهم کنندگان موتورهای جست و جوی روسی را با ادعای حمایت آنها از دستگاه تبلیغاتی دولت روسیه، از مرورگر فایرفاکس حذف نمود.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، این خبر در انتشار نسخه ۹۸.۰.۱ فایرفاکس اعلام گردید. در جزئیات این نسخه آمده است موتورهای جست و جوی یاندکس و Mail.ru بعنوان فراهم کنندگان جست و جو در منوی جست و جوی تاشونده در فایرفاکس حذف شده اند.

علاوه بر حذف شدن آنها از جست و جوی انتخابی، این فراهم کنندگان جست و جوی روسی از افزونه ها، بوک مارکها و هر چه که مربوط به موتورهای جست و جو بوده است، حذف شده اند. با این اقدام، تنظیمات مرورگر فایرفاکس کاربران بصورت پیش فرض به موتور جست و جوی گوگل تغییر پیدا می کند.

موزیلا در گفت و گو با وب سایت “بلیپینگ کامپیوتر” اعلام نمود نگران آن بود که این موتورهای جست و جوی تبلیغات دولت روسیه را به محتوای بی طرفانه ارجحیت دهند. سخنگوی موزیلا اظهار داشت: به سبب گزارشهای معتبری که درباره ارجحیت پیدا کردن نمایش محتوای موافق دولت روسیه که برخلاف اصول موزیلا است، دریافت کردیم بعد از ملاحظات دقیق، استفاده از یاندکس در فایرفاکس را معلق کردیم. این به مفهوم آنست که یاندکس فعلا موتور جست و جوی پیش فرض برای کاربران در روسیه، بلاروس، قزاقستان و ترکیه نخواهد بود و در این فاصله، کاربران به وب سایت گوگل هدایت می شوند.

اطلاعیه موزیلا به حمله روسیه به اوکراین اشاره نکرد اما رسانه ها به سرعت گمانه زنی کردند که این تغییر به سبب انتشار اطلاعات نادرست درباره جنگ اوکراین از طرف رسانه های وابسته به دولت روسیه بوده است.

بر اساس گزارش تِک رادار، یاندکس، Mail.ru و OK.ru محبوبترین وب سایتهای روسیه هستند و مجموعا بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در ماه دارند. موزیلا در سال ۲۰۱۴ یاندکس را موتور جست و جوی پیش فرض برای همه کاربران روسی انتخاب نمود و سال پس از آن این گزینه را به ترکیه توسعه داد.

منبع: