توسط محققان کشور صورت گرفت؛ حذف آرسنیک از آبهای زیرزمینی با نانوجاذب

به گزارش خط رند ۹۱۲ محققان کشور موفق شدند آرسنیک را بعنوان یکی از آلودگی های آبهای زیرزمینی با فناوری نانو حذف نمایند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری، آلودگی منابع آب زیرزمینی توسط آلاینده ها و بخصوص فلزات سنگین سبب کاهش کیفیت و عدم قابلیت استفاده از این منابع شده است.
آلودگی آب های زیرزمینی به آرسنیک، اغلب به دلیل مجاورت آب با بسترهای خاکی حاوی آرسنیک و یا ورود فاضلابهای صنعتی با میزان آرسنیک بالا به آبهای سطحی یا زیر زمینی است. سازمان بهداشت جهانی آرسنیک را جزء عوامل سرطان زا معرفی کرده و بنابراین حساسیتها روی حذف آن از آب شرب بسیار افزایش پیدا کرده است.
در ایران به علت کاهش منابع آبی زیر زمینی، غلظت ارسنیک خصوصا در مجاورت رشته کوه های زاگرس رو به فزونی رفته است. این مشکل با عنایت به کمبود بارش و کاهش سطح آبهای زیر زمینی هر ساله رو به افزایش خواهد بود.
یک شرکت دانش بنیان با عنایت به نیاز کشوردر زمینه حذف آرسنیک از آب های آشامیدنی، راهکاری موثر با استفاده از جذب سطحی عرضه کرده است. در این روش از جاذب های بر پایه نانوآهن استفاده می شود.
این محصول خصوصیت هایی چون عدم احتیاج به برق و مواد شیمیایی، بازدهی صد درصد و عدم تولید پساب، ظرفیت جذب بالای جاذب مورد استفاده، هزینه عملیاتی خیلی کم، ظرفیت بالای حذف آرسنیک (۹۹%)، عدم احتیاج به تنظیم pH، قابل استفاده در سیستم های تصفیه شهری و روستایی و قابل تجهیز به سیستم برداشت آب هوشمند را دارد.
این شرکت دانش بنیان با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با دستیابی به دانش فنی ساخت جاذب های پایه نانو آهن، سیستم های تصفیه آب های آلوده به آرسنیک در ظرفیت های مختلف مورد نیاز را عرضه می کند و تابحال بیشتر از ۱۰۰ واحد حذف آرسنیک در مقیاس های مختلف روستایی و شهری در استان هایی چون کرمان، اردبیل، آذربایجان غربی، قزوین و… نصب و به راه افتاده است.
در حال حاضر دانش تولید این محصول تنها در اختیار تعداد معدودی از کشورهای توسعه یافته است و این شرکت دانش بنیان برای نخستین بار در ایران نه تنها موفق به تولید این محصول شده بلکه با تولید این مواد در سایز نانومتری سبب افزایش کارایی در مقایسه با محصول خارجی شده است.
جاذب های مورداستفاده در این روش از نوع اکسی هیدروکسید آهن با ساختار نانومتری هستند و به علت شکل ظاهری و نسبت سطح به حجم بالا از بازدهی جذب مطلوب برخوردار می باشند.
محصول ساخته شده توانایی جذب آرسنیک محلول در آب با هردو نوع As(III) و As(V) را دارا است. بررسی های دقیق انجام شده میزان جذب ۱۵ میلی گرم آرسنیک به ازای ۱ گرم گرانول جاذب را نشان داده است. جاذب های آرسنیک با سایز نانومتری تاثیر به سزایی در بهبود عملکرد جذب این محصول در مقایسه با محصول غیرنانویی داشته است.
کمبود روز افزون منابع آب شرب در کشور احتیاج به استفاده از فرآیندهای تصفیه نوین و کارآمد را بیشتر از پیش آشکار کرده است. فرآیندهای تصفیه متعارف عمدتا مقادیر زیادی از پساب تولید می کنند و در حین فرایند احتیاج به استفاده از مواد شیمیایی دارند. جایگزینی روش های سنتی با فناوری های نوین محدودیت های موجود را بر طرف و امکان تولید آب شرب باکیفیت مطلوب و سازگار با محیط زیست را فراهم می آورد.

منبع: