معاون پژوهشگاه زلزله خبر داد؛ مطالعه خطر زمین لرزه در مکران

به گزارش خط رند ۹۱۲ معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله با اشاره به اینکه پروژه مطالعه خطر زمین لرزه در منطقه مکران انجام شده است، اظهار داشت: ما توانستیم به خوبی خطر زلزله در این منطقه را تخمین بزنیم.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر، دکتر محمد تاتار معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله امروز در مراسم رونمایی از سامانه «نیازسنجی پس از رخداد سوانح طبیعی» که در محل پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: پژوهشگاه زلزله ۳۰ سال پیش پس از زلزله رودبار و منجیل افتتاح شد که طی این مدت دستاوردهای زیادی داشته است.
وی با اشاره به اینکه حوزه های فعالیت پژوهشگاه در زمینه های علوم زمین و مهندسی است، اظهار داشت: هم اکنون ۳۴ مرکز لرزه نگاری باند پهن در کل کشور مستقر است که اطلاعات پژوهشی را برای عرضه خدمات مختلف و مشارکت مردمی عرضه می دهد. ما در کنار ایستگاه های ثابت، ایستگاه های لرزه نگاری موقت یا قابل حمل داریم.
معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی با اشاره به اینکه این ایستگاه های لرزه نگاری باند پهن با حساسیت بالایی فعالیت می نمایند و توانایی اعلام هر زمین لرزه را با تأخیر دو دقیقه ای دارند، اظهار داشت: این مرکز لرزه نگاری سیستم پشتیبانی خوبی را برای ثبت زلزله فراهم می آورد.
تاتار اضافه کرد: همینطور مراکز لرزه نگاری به صورت اتوماتیک ظرف دو دقیقه اطلاعات هر زمین لرزه را ثبت و عرضه می کند.
وی با تاکید بر این که از دیگر اقدامات پژوهشگاه میتوان به مکان یابی دقیق هر زمین لرزه اشاره نمود و اظهار داشت: ما می توانیم زلزله ها را با دقت ۵ الی ۱۰ کیلومتری مکان یابی نماییم. این توانمندی به علت مطالعات لرزه خیزی و ساختار پوسته و گوشته فوقانی زمین است و مکان یابی دقیق زلزله ها را مدیون اطلاعاتی از پوسته زمین هستیم.
معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی با تاکید بر این که پس از هر زلزله تیم های مهندسی پژوهشگاه در آن منطقه اعزام می شوند، اظهار داشت: بلافاصله پس از حضور تیم پژوهشگاه در محل وقوع زلزله، تحقیقات شروع می شود.
تاتار با اشاره به اینکه تهیه نقشه های پهنه بندی از دیگر اقدامات پژوهشگاه زمین لرزه است، اظهار داشت: از این نقشه ها میتوان در بحث کاهش خطرپذیری زلزله بهره برد.
وی در مورد مطالعات دیگر پژوهشگاه زلزله اظهار داشت: مطالعه خطر زمین لرزه در مکران همچون پروژه هایی است که توسط محققان این پژوهشگاه در دو فاز انجام شده که منجر به تخمین خوب خطر زلزله در این مناطق شده است.
معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی ضمن اشاره به دیگر پروژه پژوهشگاه زلزله اظهار داشت: در سالهای اخیر بر مبنای معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، بحث لرزه نگاری برای کشورهایی که دارای فعالیت هسته ای هستند، مطرح و مطالعات این بخش از جانب شورای امنیت ملی به پژوهشگاه زلزله واگذار شد. هنوز پایش نیروگاه اتمی بوشهر ادامه دارد و روند تحقیقات طوری بوده که مورد توجه آژانس بین المللی هم قرار گرفته است.
تاتار افزود: همینطور مطالعاتی در زمینه سیلاب و بارندگی که در سال ۹۷ بیشتر از ۱۵ روستا در لرستان، ایلام و گیلان را درگیر کرد، در پژوهشگاه انجام دادیم؛ در این پروژه زمین لغزش این استانهای درگیر شده با سیلاب را مورد مطالعه قرار دادیم.
وی در ادامه اظهار داشت: از دیگر اقدامات پژوهشگاه، مطالعه پایش سلامت لرزه ای بخشی از ساختمان ها بوده که حرم مطهر و برخی بانکها جزو این سازه ها بوده اند.

منبع: