توسط محققان کشور؛ حفر تونل و معدن با دستگاه بومی

به گزارش خط رند ۹۱۲ محققان کشور در یک شرکت دانش بنیان موفق به بومی سازی دستگاههای حفاری تونل و استخراج معادن زیر زمینی شدند.

شاهد شیرین مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده دستگاههای حفاری تونل و استخراج معادن زیرزمینی به خبرنگار مهر اظهار نمود: در این شرکت دستگاههای حفاری تونل و استخراج معادن زیرزمینی را با کسب دانش فنی و برپایه طراحی ایرانی به تولید می رسانیم و نخستین شرکت سازنده و عرضه دهنده زنجیره کامل دستگاههای در ارتباط با مکانیزاسیون حفاری تونل و استخراج معادن زیرزمینی هستیم که به صورت مکانیزه عملیات تونل سازی را در معادن زیرزمینی اجرا می کند و مواد حفاری شده را به بیرون منتقل می کند.
وی با اشاره به اینکه از این دستگاه میتوان در اجرای پروژه های تونل سازی شهری مانند (متروها، زیرگذرها، آب و فاضلاب، برق و انرژی) و در پروژه های معدنکاری (سرب، روی، مس، زغال سنگ و…) استفاده کرد، اظهار داشت: با عنایت به در دست بودن طراحی این محصولات در شرکت دانش بنیان ما، امکان سفارشی سازی این دستگاه ها متناسب با نیاز هر پروژه وجود دارد.
به گفته وی، این دستگاه امکان حفاری در مقاطع و اشکال مختلف به صورت دایره ای، مستطیل، D شکل، نعل اسبی و… و همینطور استخراج انتخابی در معادن رگه ای را دارد.
وی اظهار داشت: دستگاههای حفاری تولید این شرکت امکان ایجاد راندمان تا ۴ برابر نسبت به روش های سنتی معمول را برای پروژه ها بوجود می آورد و در ایران و در غرب اسیا شرکت دیگری در تولید این گونه دستگاههای حفاری وجود ندارد.
شیرین ضمن اشاره به نمونه های خارجی این دستگاه اظهار داشت: پیش از این فناوری ساخت و تولید این گونه دستگاههای حفاری در اختیار تعداد معدودی از شرکتهای آمریکایی، آلمانی، روسی و چینی بوده و ایران بعنوان ششمین یا هفتمین کشور به جمع تولید کنندگان چنین دستگاهی پیوسته است.
مدیرعامل شرکت تصریح کرد: روش های فعلی دستی و سنتی همچون پیکور و چکش های دستی برای حفر تونل، علاوه بر نداشتن ایمنی، راندمان مطلوبی ندارند و هزینه زیادی نسبت به استفاده از دستگاه حفاری دارند.
وی اضافه کرد: البته که روش چال زنی و انفجار هم از روش های حفر تونل به حساب می آید که این روش ها راندمان پایینی دارد به طوریکه ۸۰ سانتی متر تا یک متر در روز را حفر می کنند. این درحالی است با دستگاه حفاری شرکت سرعت کار بالا می رود و حداقل ۲ تا ۷ متر حفر تونل در یک روز خواهیم داشت.
وی در مورد دیگر مزیت استفاده از این فناوری اظهار داشت: در روش مکانیزه تعداد پرسنل مستقیم یک سوم روش های سنتی است که باید در این خصوص توجه داشت که راندمان استفاده از دستگاه خیلی بیشتر از روش های سنتی است.
وی ضمن اشاره به مزیت های این دستگاه نسبت به نمونه خارجی اظهار داشت: این محصول باکیفیت مشابه امریکایی و اروپایی و قیمت رقابتی حتی با نمونه های چینی درحال عرضه است و از سویی ابعاد و توان دستگاه متناسب با شرایط پروژه های تونل سازی و معدن کاری زیرزمینی کشور است.
شیرین با اشاره به اینکه این دستگاه را میتوان از راه دور کنترل کرد، اظهار داشت: از سال ۱۴۰۰ تا کنون با کشورهایی همچون قطر، امارات، عراق افغانستان، ترکیه و هند بازاریابی های صادارتی انجام دادیم و بنا داریم سال جاری نخستین رکورد صادراتی را ثبت نماییم.
خبرگزاری مهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید